Virtuell utfordring

  • Arbeidsliv

Før jul dro 32 norske studenter til Athen for å feire fullført masterstudium, sammen med 130 deltakere fra anerkjente handelshøyskoler i Europa og USA. Etter ett og et halvt år med parallelle undervisningsløp i sine respektive land, ispedd internasjonale ukessamlinger, kunne de smykke seg med tittelen MBA in Global eManagement (GeM). Som bagasje hadde de dessuten et verdifullt nettverk av kontakter i en rekke land og bransjer.

GeM er blant de ferskeste etterutdanningstilbudene ved Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen. I likhet med mange andre etter- og videreutdanningstilbud, samler masterprogrammet folk med forskjellig fagbakgrunn, yrkeserfaring og karrieremål. Det spesielle er at de her må angripe teori og praktiske case-oppgaver i samarbeid med teknologer, økonomer, samfunnsvitere og jurister også fra andre land - i virtuelle prosjektgrupper.

Nettet som arbeidsplass

- Den internasjonale vinklingen var veldig spesiell. Vi løste prosjektoppgaver i internasjonale grupper, noe som ga god erfaring i å jobbe i virtuelle prosjektteam over landegrenser, forteller Jon Helsingeng (44) som var én av programdeltakerne.

Med e-post og diskusjonsgrupper som verktøy måtte deltakerne overkomme geografisk avstander, ulike tidssoner og ikke minst kulturforskjeller. - Det var klare forskjeller mellom deltakernes forhold til punktlighet, bidragstrang og framdriftsplan. Fra den typisk tyske mentaliteten, der alt skulle struktureres til minste detalj, til den greske, der alt ble til underveis. Det kunne tidvis være vanskelig å jobbe effektivt, vedgår Helsingeng.

Sivilingeniøren i elektro fra NTH er administrerende direktør i Honeywell AS, som er den norske filialen av det verdensomspennende konsernet Honeywell International. Selskapet er ledende innen kontroll- og styringsteknologi til industri og luftfart, og har 120.000 ansatte i 100 land, hvorav 60 i Norge, og en omsetning på 200 milliarder kroner.

Sprenger grenser

- Konsernet har en global organisering av forretningsområdene. MBA-programmet ga nyttig erfaring med hvor krevende virtuell prosjektjobbing kan være. Det var avgjørende at vi kjente hverandre litt fra samlingene. Hvis ikke hadde det ikke gått, mener Helsingeng.

Kurssammensetningen i GeM følger tradisjonelle MBA-programmer. Men i tillegg til økonomi, finans, markedføring, logistikk, strategi, organisasjon og ledelse, legges det vekt på teknologiforståelse.

- Deltakerne får trening i praktisk bruk av informasjonsteknologi knyttet til konkrete problemstillinger, som datasikkerhet eller hvordan de kan lage et system for markedsføring (CRM), forteller programdirektør Gunnar E. Christensen ved NHH. Utviklingen av studiet har vært finansiert av EU-kommisjonen. Målet er å utdanne internasjonale ledere som kan kommunisere, ta beslutninger og handle strategisk i en global kontekst. Det krever evne til å oppdage og utnytte mulighetene som ny teknologi byr på.

Bygger nettverk

Undervisningen gjennomføres lokalt, etter en felles mal, med prosjektarbeid i internasjonale studentgrupper som en viktig del av programmet.

- Det var positivt å jobbe i team og utveksle erfaringer med deltakere fra andre land. Det var også interessant å se forskjellene i tenkemåte mellom deltakerne fra de ulike landene, forteller Claus F. Høyer (34), teknologi med utdanning fra Newcastle. Før GeM-studiet jobbet han med maritim programvare i Det Norske Veritas. I dag er han prosjektleder i Norge for DNVs nye sertifiseringstjeneste for e-handel, EBtrust.

- Verdien i studiet ligger i kompetansen vi fikk til å avdekke mulighetene som den globale nettverksøkonomien gir, fremholder Høyer.

Deltakere fra telekom, bank og konsulentbransjen dominerte det norske jomfrukullet. NHH tar opp neste GeM-kull høsten 2002. Denne gangen er også Latin-Amerika representert, og de internasjonale samlingene er lagt til Danmark, Tyskland og Mexico. - Disse samlingene er mer enn hyggelige sammenkomster. Deltakerne samles til fagseminar og jobber sammen i arbeidsgrupper, understreker Christensen.

Disse er med:

Handelshøyskolen i København, Danmark

Erasmus Universiteit, Rotterdam, Nederland

Universitet zu Köln, Tyskland

Georgia State University, Atlanta, USA

Athens University of Economics and Business, Hellas

Norges Handelshøyskole, Bergen, Norge

Ensade, Barcelona, Spania

Egade (Tec de Monterrey), Mexico

Denver University, Colorado, USA

Háskòlinn í Reykjavik, Island

Mer om GeM: http://www.nhh.no/etterutdanning/gem/