8 mann, tre gravere, en borerigg og to lastebiler fra entreprenøren Anlegg Øst AS har vært i sving gjennom hele den strenge vinteren i Hemsedal.
Det er Statens vegvesen som bygger 1,8 kilometer gang og sykkelvei mellom Trøim og Holde bru, et prosjekt som skal være klart til skolestart etter ferien i august.
Arbeidene med kanalisering av bekkeløp og sikring for fundamentering av Haug og Finset bruer starter før påske, for å bli ferdig før snøsmeltingen setter inn for fullt.
![Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.](https://images.gfx.no/130x87/2743/2743344/PA1101412400.jpg)
På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet
Mye snø og tele
-Det er jobbet med avkjørsler og mindre sprengningsarbeider. Det graves kabelgrøfter, trekkerør blir lagt, og lysfundamenter blir montert. Oppfylling av kult til overbygning av gang- og sykkelveien pågår, forteller byggeleder i Statens vegvesen, Bjørn Kåre Ifarness.
-Største utfordringen i det siste har selvsagt vært været, forteller Ifarness. Mye snø og forholdsvis mye tele i bakken har gjort arbeidene krevende. Det blir ryddet snø på hele strekket for å hjelpe til på snøsmelting og tining av tele nå som våren forhåpentligvis snart banker på.
![Strekningen Hafslund-Dondern er en av de mest trafikkerte innfartsårene til Sarpsborg sentrum.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838423/Rv%252022%2520Hafslund-Dondern.jpg)
Bussene skal kjøre 5 km/t fortere i rushet etter prosjekt til over 300 mill.