KRAFT

- Vindkraft-toget har ikke gått

Mona Sprenger
8. jan. 2010 - 16:53
Vis mer

Statoils vindkraftdirektør Anne Strømmen Lycke avviser at vindkraft-toget har gått for norsk industri.

- Nei, nei, det er fullt mulig å melde seg på. Norske leverandører har gode forutsetninger for å konkurrere på dette området. Vi har blant annet ett stort offshore miljø med mye kompetanse, sier Satotoils vindkraftdirektør Strømmen Lycke.

- Stategisk satsingsområde

Britiske myndigheter kunngjorde i dag at konsortiet Forewind har fått rettighetene til å utvikle havvindparker på Doggerbank. Konsortiet består av Statkraft, Statoil, RWE npower og Scottish and Southern Energy plc (SSE). Det betyr at Statoil og Statkraft får bygge vindparken på 9000 megawatt (MW) på Doggerbanken.

- Havvind er et strategisk satsingsområde for Statoil virksomhet innen ny energi. Vi forventer at vindkraft vil bidra med mer enn halvparten av Europas nye fornybare energi innen 2020, sa Margareth Øvrum, konsernsjef for Teknologi og ny energi i Statoil på pressekonferansen oljeselskapet holdt sammen med Statkraft.

- Storbritannia er et attraktivt vindkraftmarked, som har gode og langsiktige rammebetingelser. Det passer inn i Statoils strategi.

350 milloner

Konsortiet Forewind er forpliktet til å gjennomføre et arbeidsprogram for å bringe prosjektene fram til det oppnås konsesjon. Statoil og Sattkrafts andel av kostnadene for arbeidsprogrammet er estimert til 350 millioner kroner per selskap. Og konsernsjef i Statkraft, Bård Mikkelsen, føler seg trygg på at han har sin eier, staten, med seg.

- Satsing på havbasert vindkraft er i tråd med Statkrafts strategi for å gi verden mer ren energi, og signalene fra vår eier har vært positiv, sier han.

Store kostnader

Verken Statoil eller Statkraft kan si noe om hva dette havvindeventyret vil koste.

- Den endelige investeringsbeslutningen skal tas først i 2014, da vil vi ha mer oversikt over investeringskostnadene. Vi går ikke inn i dette prosjektet uten at det tilfredsstiller våre krav til lønnsomhet, forteller Øvrum.

Øvrum viser til at de britiske myndighetene operer med en investeringskostnad på 75 milliarder britiske pund for hele den tredje lisensrunden for utbygging av havvindparker i Storbritannia. Doggerbank vil bli delt opp i mange prosjekter og den første investeringsbeslutningen er ventet i 2014.

Øvrum avviser på sterkeste at dette er et idealistisk prosjekt for Statoil.

- Entusiasme

- Jeg er imponert over vår egen ledelse. Vinkraft er en ny butikk i butikken. Den er foreløpig liten, men jeg oppfatter at vår ledelse er entusiastiske, sier Strømmen Lycke.

- Andre oljeselskaper har trukket seg ut av havvind. Hvorfor satser Statoil videre?

- Det stemmer ikke. Vi er riktig nok det eneste oljeselskaper som er igjen her, men bdåe BP og Shell satser betydelig på vindkraft i andre land.

Gass og vannkraft

Forewind har gjennom avtalen et mål om å utvikle 9 GW på Doggerbank, mens det øvre potensialet er beregnet til rundt 13 GW, noe som kan dekke rundt 10 prosent av det totale strømbehovet i Storbritannia.

- Statoil er også en stor leverandør av gass til England, som er en god balansekraft til vind. Her kan det finnes muligheter, mener Statoils konsernsjef, mens Bård Mikkelsen ser for seg muligheter for den norske vannkraften. Bare det kommer kabler.

Teknologisk utfordrende

Doggerbank ligger i Nordsjøen, mellom 125 og 195 kilometer utenfor østkysten av Yorkshire, og dekker et område på rundt 8660 kvadratkilometer. Yttergrensen av området følger den britiske kontinentalsokkelen slik den er definert av det britiske sjøkartverket. Vanndybden varierer mellom 18 og 63 meter.

- Den største utfordringen er avstanden til land. Vi er nødt til å jobbe mye med teknologien. Vi må ha både større og letter turbiner, og de må kunne masseproduseres. Vi må både utvikle teknologien og få ned kostnadene, sier Øvrum. Selskapene i Forewind skal nå bygge opp en felles organisasjon med om lag 30 årsverk.

Nye leverandører

Mange vindkraftprosjekter er alt utsatt på grunn av finanskrisen og byråkratiske prosesser. Det er stor etterspørsel etter vindturbiner.

- Vi har håp om at en såpass stor utbygging vil få leverandørene til å komme på banen. Den siste tiden har det kommet mange nye produsenter av vindturbiner, blant annet fra Sør-Korea, sier Øvrum.

I tillegg til Runde 3 er både Statoil og Statkraft involvert i utbyggingen av den 315 MW store havvindparken Sheringham Shoal noe sør for Doggerbank.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.