Landsmøtet vedtok søndag å jobbe for å sette opp farten i utbyggingen av kollektivtrafikken. Finansiering og drift må inn i Nasjonal transportplan for å redusere vekten på bompengefinansiering av kollektivtrafikken, krever partiet.
Det strider «både mot sunn fornuft og bærekraftig utvikling» at kollektivfinansieringen er avhengig av økning i privatbilismen, heter det seg i en uttalelse fra landsmøtet. Derfor ønsket forslagsstillerne å ta av oljefondets beholdning – ikke bare avkastningen – for å kunne betale for satsingen.
Advarte
– Dette forslaget er i strid med partiprogrammet og vil åpne for en helt ny praksis. Jeg må be landsmøtet tenke seg grundig om før man vurderer å bruke oljefondet til dette, sa parlamentarisk leder Hans Olav Syversen fra talerstolen.
Han fikk medhold i at også kollektivfinansieringen må tas fra avkastningen fondet gir. I tillegg ønsker KrF å gi såkalte «befolkningstette byregioner» mulighet til å innføre rushtidsavgift i form av differensierte bompengesatser.
Krever mer penger
I vedtaket krever KrF blant annet at:
- Staten må innfører eget tilskudd til investering i kollektivtrafikk i de store byene i tillegg til at rammeoverføringen til drift og vedlikehold økes.
- InterCity-triangelet mellom Oslo og Halden, Skien og Lillehammer må bygges ut med dobbeltspor og høy hastighet innen 2023.
I tillegg krever KrF oppgraderinger og utbedringer av Trønderbanen/Meråkerbanen, samt Bergensbanen ved å bygge ny Ringeriksbane og Ringerikstunnel, at Sørlandsbanen og Vestfoldbanen kobles sammen og at Nordlandsbanen utbedres med rassikring og flere krysningsspor. (©NTB)