BYGG

Vil utrede bru over Oslofjorden

Samferdselsdepartementet vil vurdere om bru er bedre enn tunnel for Oslofjorden.

VALGETS KVAL: Illustrasjonen viser dagens tunnel i midten, og de to foreløpige brutraseene på henholdsvis nord- og sørsiden.
VALGETS KVAL: Illustrasjonen viser dagens tunnel i midten, og de to foreløpige brutraseene på henholdsvis nord- og sørsiden. Bilde: Statens vegvesen
27. feb. 2013 - 13:50

Ulempene ved tunnel under Oslofjordne har vist seg større enn forventet.

Tunnelen som går mellom Måna i Frogn og Verpen i Hurum har vært plaget med en rekke uhell og hendelser etter at den ble åpnet i 2000.

Les også: Hardangerbrua blir første norske bru med støtdemper

Stengt 233 ganger

Den har vært rammet av gjentatte stengninger, i 2010 ble den stengt 233 ganger, kun 35 av disse stengningene var planlagt.

Trafikkmengden har vokst mer enn planlagt, og Statens Vegvesen har startet forberedelsene for å bygge nok et løp. I den prosessen dukket  igjen forslaget om bruforbindelse opp.

Oppdraget med å detaljprosjektere løp nummer to skal tildeles i disse dager. Likevel har en gruppe i Vegvesenet sett på brualternativer, funnet mulige traseer og grovregnet på kostnader.

I månedsskiftet januar/februar sendte vegdirektør Terje Moe Gustavsen brev til Samferdselsdepartementet og ba om lov til å bruke tid og penge r på å utrede bru.

Nå har han fått klarsiginal.

Les også: Bygget gangbro for 228 kroner

Kostbart

I et kort brev datert 20. februar skriver Samferdselsdepartementet at: Samferdselsdepartementet slutter seg til vurderingene og konklusjonene fra statens Vegvesen. Departementet ber derfor om at en eventuell bru for rv 23 over Oslofjorden blir utredet og at dette blir gjort som en del av det pågående arbeidet med KVU (konseptvalgutredning, red.anm) for kryssing av Oslofjorden.

Hvis bru blir valgt, vil etter all sannsynlighet det eksisterende løpet bli stengt.

Tunnelen går på det dypeste 134 meter under havoverflaten og stigningen er på det bratteste syv prosent. Det er så bratt at stigningen i seg selv utgjør en sikkerhetsrisiko. Men en bruløsning vil ta tid, mens et tunnelløp nummer to kan være klart allerede i 2019 vil en bru sannsynligvis ikke kunne åpnes før i 2026.

En bru blir en dyr løsning. Mens et ekstra tunnelløp skal kunne bli bygget for 2.8 milliarder kroner, er prisen på de to alternative brutraseene som nå foreligger henholdsvis syv og ti milliarder kroner, riktignok er dette grove anslag.

Les også:

Slik bygges Norges nye praktgate

Disse gigantbruene skal gjøre fjordene fergefrie

Skal lage strøm med undervannsdrage  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.