Vil ta betalt

Fiskeribladet Fiskarens nettutgave blir lukket fra 1. september. Heretter må den som vil lese fiskerinyheter på nettet betale for produktet.

Det vil koste like mye å lese Fiskeribladet Fiskaren på nett som det koster å abonnere på papirutgaven. For den som abonnerer på papirutgaven fra før, blir det mulig å lese nettutgaven i tillegg for halv pris.

Konkurrent

– Bakgrunnen for at vi gjør dette er at nettutgaven etter hvert utviklet seg til å bli vår egen største konkurrent. Abonnenter sa opp papiravisen og opplyste at de klarte seg godt med det som sto i nettutgaven. Samtidig klarte vi ikke å dekke inn kostnadene knyttet til nettutgaven med annonser, opplyser ansvarlig redaktør Nils Torsvik i Fiskeribladet Fiskaren til NTB.

Nettet har vist seg å være velegnet for mange av avisens abonnenter som er ute på havet i aktivt fiske. Distribusjonsmessig har nettutgaven også den fordelen at den når fram til alle samme dag. For mange abonnenter kommer papirutgaven fram først dagen etter utgivelsen.

Vil lykkes

– Jeg tror vi vil lykkes med dette fordi vi er en nisjeavis. Vi har ikke så mange konkurrenter på fiskerinyheter. Dessuten har vi en viss erfaring fra før med den nettbaserte avisen IntraFish.

Tilsvarende betal-nettaviser er Tradewinds (Shipping) og Upstream (oljenyheter).

Fiskeribladet Fiskaren hadde i fjor 11.600 abonnenter på papirutgaven, som i år har sunket til under 11.000. Antall unike brukere på nett ligger rundt 6.000. Nettutgavens redaksjon skal nå styrkes, slik at leserne får et forbedret produkt.

Ikke nyheter

Spørsmålet er om flere norske aviser vil begynne å ta betalt for innholdet i sine nettutgaver og at dette er begynnelsen på en ny epoke for internett i avissammenheng.

Konserndirektør Thor Gjermund Eriksen i A-pressen sier til NTB at det hele tiden er et tema å kunne ta betalt for innhold i avisenes nettutgaver, men at det neppe er mulig å få leserne til å betale for generelle nyheter.

– Det vil bare føre til at de finner de samme nyhetene gratis andre steder, sier Eriksen.

Han mener at jo tydeligere nisjeprodukt som skapes, jo lettere er det å ta betaling for innhold.

Unikt innhold vil det derfor være mulig å få folk til å betale for. Å skape denne typen innhold er en utfordring, også for lokalavisene. I tillegg arbeides det med nye, digitale distribusjonsformer som kan komme om ikke lenge, sier Eriksen.

Dette dreier seg blant annet om en forenkling av dagens PDF-filer, hele avisen levert som nettutgave. PDF-løsningen har foreløpig ikke vært noen stor suksess.