Den planlagte hardangerbrua blir relativt smal, med bare ett kjørefelt i hver retning samt gang- og sykkelveg, til sammen ca. 18 meter. Golden Gate er 27 meter bred. Bredden blir en utfordring for ingeniørene som skal sikre stabiliteten. MANIPULERT (Bilde: Statens vegvesen)

Vil stanse Hardangerbrua

  • Bygg

Både arkitektene og rådgivende ingeniører er opprørt over måten prosjekteringen av Hardangerbrua er gjennomført på.

I et sterkt kritisk brev til vegdirektør Olaf Søfteland skriver Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) og Norske Arkitekters Landsforbund (NAL) at signaler fra Stortinget er neglisjert.

Siri Legernes, administrerende direktør i RIF og Jannikke Hovland, president i NAL, krever at det holdes åpen konkurranse i form av en plan- og designkonkurranse rettet mot tverrfaglige team av arkitekter og ingeniører.

De er heller ikke sikre på at Vegdirektoratet er kommet fram til den beste brotypen.

Seminar i stedet

I et møte mellom statssekretær Steinulf Tungesvik, RIF, NAL, landskapsarkitektene og Vegdirektoratet ble kravet om åpen konkurranse avvist.

Tungesvik tok derimot initiativet til et seminar der partene drøfter samarbeidsformer og konkurranser i fremtidige veg- og bruprosjekter.

OK

– Vi er fornøyd, og vil følge opp dette, sier Jannike Hovland, president i NAL.

Det må hun nok, for Tungesvik ønker ikke å bidra ytterligere.

– Jeg vil tro en dialog mellom partene vil avdekke om det er den beste løsningen at private aktører blir inivtert i større grad enn i dag. Om det er interesse for et slikt seminar jeg foreslo, får bransjeorganisasjonene og Vegvesenet diskutere, sier Tungesvik.

Faktafeil

Han mener brevet fra Siri Legernes og Jannike Hovland inneholdt en rekke faktiske feil.

– Det ble avholdt en stor konkurranse for rådgivende ingeniører, og det ble også holdt en konkurranse mellom to utvalgte arkitektfirmaer.

Tungesvik peker på at arktitektkonstnadene er så lave at de ikke oppfyller kravene for at det skal lyses ut konkurranse.

Støtte fra Stortinget

Høyres Øyvind Halleraker var saksordfører da Stortinget behandlet Hardangerbrua.

Han støtter kritikken, men mener den bør rettes mot samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Han er likevel i tvil om prosessen nå lar seg stanse.

– Det er drastisk å begynne på nytt, men det er departementet som ikke har fulgt Stortingets signaler. Hvis de var fulgt, ville ikke denne striden oppstått, sier Halleraker.

Han peker på at det kanskje ikke ble stilt konkrete krav i merknadene, men mener at det er hevet over tvil hvilke signaler Stortinget har sendt.

– Dette er et historisk byggverk i Norge og bør behandles på samme måte som andre monumentale byggverk, for eksempel Operaen.

Ingen signaler

I sitt svarbrev avviser assisterende vegdirektør Kjell Bjørvig både at Stortinget har sendt noen signaler om åpen konkurranse og at en slik er hensiktsmessig.

– Det er ikke en konstruksjon som egner seg for alternative løsninger, sier Bjørvig til Teknisk Ukeblad.

– I tillegg til at broen er smal, gjør det lange spennet den fleksibel og utsatt for svigninger og vind. Løsningen med hengebro ga seg selv. Ingen skråstagsbro er forsøkt i slike lengder. En kombinasjonsløsning er utviklet for slike spenn, men den er aldri prøvd i praksis. Bjørvig sier de ikke har mottatt noen signaler om at det skulle vært noen åpen konkurranse.



Alltid alternativer

Siri Legernes aksepterer ikke uten videre at hengebro er eneste muligheten.

– Det kan hende at hengebro er best, men det finnes alltid alternativer. Mitt poeng er hvordan prosessen legges opp, sier Legernes.

– Da ser de på estetisk arbeid som ren pynting, det er noe langt mer. De må ta dette alvorlig og sette hele pakken ut på anbud, svarer en irritert og oppgitt Hovland.

Prinsipper

Jannicke Hovland forteller at verken NAL eller RIF vil slå seg til ro med at prosjekteringen av Hardangerbrua er kommet for langt.

– Nei, dette har ringvirkninger langt ut over denne brua. Vi vil ha en konkurranse der det gis muligheter til å bygge team bestående av prosjektingenriører, arkitekter og landskapsarkitekter.

Kompetansebygging

Hovland viser til Operaen som Statsbygg er ansvarlig for.

– Operaen er resultat av en konkurranse, likevel sitter Statsbygg tungt inne med overvåking og kontroll av prosjektet. Det bygger kompetanse ikke bare hos Statsbygg, men også hos aktører i byggenæringen. Ved å stenge seg inne, som Vegdirektoratet gjør, bidrar man ikke til å bygge kompetanse.

Broteknikske årsaker

Vegdirektoratet på sin side hevder at 40 prosent av det de kaller brotekniske årsverk vil bli tildelt private konsulenter.

– Det er ikke nødvendigvis samarbeid med næringslivet bare å hyre inn konsulenter, sier Legernes.

Hun erkjenner at det sannsynligvis er for sent å stanse prosjektseringen nå, men mener dette grelle eksemplet bør føre til en nytenking hos Vegdirektoratet angående fremtidig prosjekter.

Dette ønsker Legernes og Hovland å ta opp med samferdselsministeren, men hun ønsker ikke å møte de to.

Etter utallige telefoner og purringer ble RIF og NAL, sammen med foreningene til landskapsarkitektene innvilget et møte med statssekretær Steinulf Tungesvik. Det hjalp imidlertid lite.