MARITIM

Vil spare batteriene: Nye hybridferger bruker kun 15 prosent av kapasiteten per tur

- Teknisk sett kunne fergene blitt drevet helelektrisk, men dette har med anbudsvilkår å gjøre.

Fergene kunne vært helektriske, men da ville ikke batteriene vart i ti år. Ketil Aagesen i Siemens peker på ladeindikatoren.
Fergene kunne vært helektriske, men da ville ikke batteriene vart i ti år. Ketil Aagesen i Siemens peker på ladeindikatoren.

Denne uken kom hybridfergene Munken og Lagatun til Trondheim, direkte fra Kleven-verftet Myklebust. Fergene erstatter et par LNG-drevne ferger og skal kutte CO2-utslippene fra 12.000 tonn i året til 3000 tonn i året. Fergene skal settes inn i sambandet Flakk-Rørvik fra 1. januar 2019. De blir ferger nummer seks og syv med elframdrift i Norge.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.