Oljeselskapet BP vil forsøke å plassere en ny sikkerhetsventil på toppen av den som allerede sitter på ulykkesbrønnen.
BP bruker alle tilgjengelige ingeniørressurser for å komme fram til nye og bedre måter å få kontroll på ulykkesbrønnen.
Lang brønn
To rigger fra Transocean skal bore avlastningsbrønner.
Det kan imidlertid ta mellom tre og seks måneder før de har boret ned til ca. 18.000 fot (ca. fem km) og treffer den ukontrollerbare brønnen.
BP er i tidsnød. Ca. 5.000 fat olje lekker uti døgnet. Selskapet/Selskaper vil derfor utforske andre ideer.
Mislykket ROV-jobb
BP har ikke klart å aktivere sikkerhetsventilen, en blowout preventer (BOP), ved hjelp av fjernstyrte ubåter (ROV).
Ifølge US Coast Guard stikker stigerøret opp av BOP-en og lekker olje et godt stykke fra brønnen.
BOP-en sitter på toppen av brønnen i Macondo-feltet der BP er operatør.
Stigerøret som nå ligger som en vase spaghetti på havbunnen, må kappes av litt over BOP-en. Deretter håper BP å få satt på plass en og en ny BOP over den eksisterende og deretter stenge brønnstrømmen.
Ny BOP på plass
Transocean-riggen Discoverer Enterprise har allerede en ny BOP om bord. Så snart den er på plass og været tillater det, vil arbeidet starte.
Boreriggen Development Driller III er også ved ulykkesstedet og vil gå i gang med boring så snart været tillater det.
Riggen Development Driller II begynner boring så snart den er på plass på feltet, antatt om 10 dager.
Les også: Søkelyset rettes mot Halliburton