PROBLEM: Når blir denne fritidsbåten et avfallsproblem? (Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)
Båtenes levetid er som regel lenger enn motorenes. (Bilde: Colourbox)

Vil kartlegge kasserte fritidsbåter

  • Klima

Det er ikke første gang SFT vurderer behovet for å få plass en returordning for kasserte båter.

Konklusjonen var da at båtene ikke representerer noe stort miljøproblem. Ennå.

Lever lenger

– Vi ventet at båtene skulle representere et større problem. Kanskje er levetiden til plastbåter undervurdert, selv om motorer må skiftes ut er skroget mer varig. Det finnes derimot ingen tall over hvor mange båter som kasseres og det er derfor vanskelig å kartlegge nøyaktig. Vi vil nå se på saken en gang til, sier Spillum.

Men først håper SFT å få på plass en informasjonskampanje i samarbeid med båtbransjen og Avfall Norge, før sesongen er over.

Nye muligheter

– Det vil ta lengre tid å kartlegge, sier Spillum.

Norsk industri etterlyser nå en returordning for gamle fritidsbåter. Det synes Spillum er positivt:

– Hvis plastbransjen engasjerer seg åpner det seg nye muligheter.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.