DYR OG SEIN: Aker Barents er ett av mange eksempler på rigger som både er blitt dyrere og seinere ferdig enn planlagt. (Bilde: Anders J. Steensen)

Vil hindre budsjettsprekker

  • nettarkiv

Bygging av flytende produksjonsanlegg og offshorerigger har nesten uten unntak medført budsjettsprekker i mange-hundre-dollarsklassen og store forsinkelser.

En del av feilberegningene tilskrives bonanzatider før finanskrisen spente bein på nybyggingsboomen. Det Norske Veritas hevder imidlertid at flere andre faktorer spiller inn, også utenom oppgangstider.

Sette i system

Løsningen er bedre styring av prosjekter på et tidlig tidspunkt. Det innbefatter vurdering av risiko, prekvalifisering av tekniske løsninger og produkter samt klassifiseringsplaner.

– Med bedre kontroll på prosessen kan så mye som 50 prosent av tids- og kostnadsoverskridelser unngås, hevder direktør Remi Eriksen i DNV.

DNV mener at dette er et viktig potensial å ta med seg når nye olje- og gassprosjekter skal bygges ut.

Ikke løse rykter

Eriksen dokumenterte påstandene i forrige uke under et oljeseminar på Verdensutstillingen i Shanghai.

Statistiske data viser at den gjennomsnittlige kostnadsoverskridelsen på nye riggprosjekter er på 35 prosent. Forsinkelsene r i gjennomsnitt sju måneder. Tilsvarende tall fro FPSOer- (produksjonsskip) er 20-30 prosent og seks måneder.

– Dette representerer store usikkerhetsmomenter for riggeiere, verft og finansinstitusjoner. Utfordringen er å forstå de komplekse risikofaktorene og håndtere dem bedre, sier Eriksen.

DNVs slagord er "Managing risk". Det er det Eriksen mener DNV kan by på.

Vanlige feil

De typiske feil og mangler er:

  • Bestilling før engineering er ferdig
  • Ny teknologi som ikke er kvalitetssikret'
  • Utilstrekkelig engineering i forhold til robusthet og vedlikeholdsplan/tilgjengelighet
  • Uklare delleveranser, manglende dårlig dokumentasjon når fabrikasjon overføres
  • Behov for å bygge opp kompetanse ved verft underveis
  • Grensesnitt er ikke identifisert eller forstått

Ifølge Remi Eriksen er disse feilkildene relevant for alle verft, uansett hvor i verden de befinner seg.

Anbefalinger

Ettersom mer og mer om bord på rigger og skip er datastyrt, blir integrering av datasystemer større utfordring enn tidligere.

DNV har derfor utarbeidet en "Recommended Practice" – anbefalt framgangsmåte og en frivillig klasse for slike systemintegrasjoner, Notation for Integrated Software Dependant Systems.