Dette er et av tiltakene som legges frem når nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen og miljøvernminister Helen Bjørnøy presenterer regjeringens nye maritime miljøstrategi i dag.
Svekket gjennomføringsevne
Ifølge Dagbladets kilder kan dette ramme skipsfarten hardt, dersom bevilgningene ikke får en betydelig økning. Norges Rederiforbund fortviler over nye krav, etter at de har blitt pålagt å betale inn skattegjeld på 14 milliarder kroner.
Skepsisen er stor til at regjeringen ønsker å tvinge både norsk og internasjonal skipsfart over fra tungolje til mer miljøvennlig drivstoff.
- Det er vanskelig å se hva en slik maritim strategi har å bety. På grunn av det nye skatteregime regjeringen har innført vil det svekke egenkapitalen og investeringsevnen betydelig for skipsfarten, dermed har det liten verdi. Vi vil veldig gjerne stille oss i bresjen for miljø, men vår evne til å gjennomføre dette nå er svekket, sier informasjonsdirektør Marit Ytreeide i Rederiforbundet til Dagbladet.
Gods fra vei til sjø
Statsrådene varsler også følgende tiltak:
- Krav om miljøvennlig og forsvarlig opphogging og resirkulering av skip.
- Et system for kartlegging av hvert enkelt skips utslipp, med rapportering til myndighetene.
- Et nytt investeringsfond for maritim sektor, med spesielt fokus på miljøtiltak.
- Det er også ønskelig å overføre en større del av godstrafikken fra vei til sjø.