Vraket av den tyske ubåten U-864 ligger på havbunnen utenfor Fedje. Kystverket og DNV mener prisen på heving vil bli ca, 1,1 milliarder kroner. KS2-rapporten frykter 2,2 milliarder.
Stortingsrepresentant Øyvind Halleraker (H) stoler ikke på kystverket og DNVs beregning av prisen på 1,1 milliarder kroner etter slakten i Dovre Groups KS2-rapport. (Bilde: Falch, Knut )

Vil ha ubåthøring

  • Klima

I Stortingets spørretime i dag stilte stortingsrepresentant Øyvind Halleraker fra Høyre spørsmål til hva fiskeri- og kystministeren og departementet vil gjøre etter den massive kritikken av Kystverket i en kvalitetssikringsrapport om heving av U-864.

Regjeringen har bestemt at ubåten utenfor Fedje med 67 tonn kvikksølv om bord skal heves. I en kvalitetssikringsrapport fra Dovre Group og Transportøkonomisk institutt i desember i fjor, får Kystverket knallhard kritikk for kontrakten, kostnadsestimater og sikkerhet i forbindelse med heving.

Les også: Slakter plan for ubåtheving

Slik skal U-864 heves

KS2-kritikk av kontrakt

Kystverket har inngått en kontrakt med Mammoet Salvage om heving av ubåten for ca. 1 milliarder kroner. Dovre Group skriver i sin KS2-rapport at Mammoet-selskapet ikke har god nok kompetanse eller størrelse til å utføre jobben.

Kystverket får også kritikk for å ha undertegnet en kontrakt som medfører stor usikkerhet om pris og ansvar.

Les også: Én mann nedsabler 50 DNV-eksperter

Julelektyre

Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen sa at hun hadde lest rapporten grundig i jula og at regjeringen ville legge saken fram for Stortinget i nær framtid.

Det svaret var ikke Halleraker fornøyd med.

100 % prisøkning

– Jeg savner en innrømmelse av at kritikken i KS2-rapporten er rettet mot Kystverkets rolle, blant annet av at kontrakten er i disfavør av oppdragsgiver. Det skaper usikkerhet om Kystverket har gjort en god nok jobb. Det er ikke minst usikkerhet på om hevingen kan koste opp til 2,2 milliarder kroner, det er 100 prosent mer enn Kystverket har regnet med. Er statstråden fornøyd med Kystverkets håndtering?

Fiskeriministeren gikk ikke med på å kritisere Kystverket.

Det var da Halleraker varslet en høring.

Krever høring

– Jeg synes svaret er så lite tilfredsstillende at jeg allerede nå kan varsle at vi vil kreve en bred høring, sa Halleraker.

– Maken til å sette Kystverket i disfavør. Det stiller uvisshet til hele hevingsoppdraget. Spørsmålet mitt er – blir heving realisert?

Fiskeri- og kystministeren kunne love at regjeringen står ved sitt vedtak fra januar i fjor.

Les også: Imøtegår Dovre-rapport