OLJE OG GASS

Vil ha klokere møringer

SPONSER: Dr.ing. Tore Ulstein sponser et professorat ved Høgskolen i Ålesund. - Vi må styrke den lokale kunnskapen, sier han.
SPONSER: Dr.ing. Tore Ulstein sponser et professorat ved Høgskolen i Ålesund. - Vi må styrke den lokale kunnskapen, sier han. Bilde: Anders J. Steensen
Anders J. Steensen
9. mars 2010 - 14:14
Vis mer

ULSTEINVIK: Pengene fra Ulstein Group sikrer professoratet i fem år.

– Møre og Romsdal har gjennomgående et lavere utdanningsnivå enn resten av Norge. Derfor er det viktig å kunne styrke Høgskolen i Ålesund slik at vi kan få bygget opp lokal kunnskap og kompetanse. Dette vil også styrke det nasjonale senteret for maritim kompetanse(NCE). For oss er det viktig å få flere forskerårsverk til Ålesund slik at vi kan få til økt samhandling med universitetsmiljøene. Vi er overbevist om at dette vil styrke nærmiljøet, sier Tore Ulstein.

– Vi har en fordel her ved at vi er en integrert del av den maritime klyngen. Vi har redere, vi har designere, konstruktører, utstyrsleverandører og verksteder. I tillegg har vi bank og finansvesen som kan bidra til innovasjonsprosessene, fordi det er viktig å ha evne til å tenke nytte. Det er viktig for fortsettelsen av vår maritime industri, sier han.



Opp og nedturer

Ulstein Gruppen har opplevd både opp- og nedturer de siste årene. Først og fremst har de hatt suksess med X-Bow designet, hvor det hittil er levert eller kontrahert 37 skip først og fremst innen offshoresegmentet. Men Ulstein har også bygget skip med tradisjonell baug, som har vunnet prisen som årets skip som konstruksjonsfartøyet Normand Seven i 2007, riktignok ikke eget design. Året før vant Bourbon Orca, den første med X-Bow samme pris.

Tøffe tider med finanskrise og et vanskelig marked de siste månende har vært utfordrende for både Ulstein Group og resten av den maritime næringen.



Kommer tilbake

Visekonsernsjef, sjef for design og løsninger, samt administrerende direktør i Ulstein International, dr. ing. Tore Ulstein, er optimister med tanke på framtiden.

I dag kan verftet skryte av at det har en ordrebok som holder virksomheten i gang ut neste år, det meste som en følge av kontrakter inngått før finanskrisen traff shipping som et knyttneveslag.

– Min far, Idar Ulstein, som har holdt på i en mannsalder i dette gamet, sier at han aldri har opplevd en så lang og bred oppgangstid som den vi nå har vært gjennom. Vi har klart å tjene penger og kan tillate oss å tenke langsiktig. Vi må satse på nyskaping og være i posisjon når oppgangen kommer.

– Vi skal ta vår del av markedet, selv om vi ikke tror at markedet kommer opp igjen på det samme nivået som det vi har opplevd. Vår vekst vil komme internasjonalt. Verftet her i Ulsteinvik vil bestå, men det blir for å utvikle nye løsninger og prototyper, samt bygging av store avanserte spesialfartøy. Det sikrer oss nødvendig praktisk kompetanse og fagkunnskap til å kunne utvikle nye og framtidsrettede skipløsninger, sier Tore Ulstein.



Bygger i Brasil

Til tross for nedgangstidene er ikke ordreinngangen tørket helt opp. Like før jul fikk Ulstein kontrakt på seks forsyningsfartøyer som alle skal bygges i Brasil.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

– Vi var tidlig ute i Brasil. Det at vi lykkes, styrker vår tro på at vi vil konkurrere videre i dette landet. Vårt mål er å være en av de tyngste aktørene i forbindelse med de planlagte store utbyggingene offshore sørvest fro Rio de Janeiro.

– Vi må finne lokale partnere, blant annet lokale verft og innen elektro – automasjon. Skipene vi skal levere, må være basert på vår kunnskap og teknologi, men lokalt fundert. Det er viktig å være i posisjon i Brasil, fordi vi møter sterk konkurranse fra andre land. Ikke minst fra kineserne som finansierer en god del av Brasils store prosjekter. At vi får en del av denne omsetningen er viktig for vår internasjonale virksomhet, sier Tore Ulstein.



Må ut

Han understreker at det er vanskelig å få bærekraft ved kun å satse på Nordsjø-markedet.

– Vi tar utgangspunkt i vår teknologi. De skipene vi har i ordre i dag bygges ved verft i Brasil, Kina, Dubai og i Spania. Dette blir et samvirke mellom oss og verkstedene.

– For våre operatører her i Ulsteinvik innebærer det også flere spennende oppdrag ved at de er ute hos de forskjellige verftene for å finne fram til gode løsninger.



Sterkt samhold

– Vi går inn i en tøff periode. For oss er det naturlig å vokse med våre eksisterende kunder. Norge har en sterk posisjon som innovatør, og vi har alle forutsetninger for å være innovative. Vårt store fortrinn er at det er kort vei mellom topp og bunn i bedriften. Vi har ingen hierarkiske modeller som må bekjempes for å nå fram. Samholdet og lojaliteten er viktig for å lykkes, sier Tore Ulstein.¿



Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.