FREMTIDSMARKED: Teknisk sjef Roar Skjeret (f.v.), finanssjef Tommy Walaunet og operasjonssjef Jan Rise mener et knapt riggmarked vil gi Island Offshore en sterk posisjon innen intervensjon. (Bilde: Mona Strande)
(Bilde: Mona Strande)
(Bilde: Mona Strande)
(Bilde: Mona Strande)
TETT: Det er ikke mange kilometrene mellom Island Offshores kontor i Ulsteinvik og Ulstein verft. Rederiet nyter godt av den tette maritime klyngen på Sunnmøre. (Bilde: Mona Strande)
FERSK: Konstruksjons- og brønnintervensjonsfartøyet Island Constructor ble overlevert fra Ulstein Verft 23. mai. - Det blir ikke den siste nyvinningen du ser fra Island Offshore, sier operasjonssjef Jan Rise. (Bilde: Ulstein Verft)

Vil bli størst på intervensjon

ULSTEINVIK: Island Offshore holder fortsatt fast ved ankerhåndteringsfartøy og supplybåter som grunnlaget for sin virksomhet, men samtidig satser de på flere nye områder.

Målet er å utvikle en sterk posisjon i verdensmarkedet innen komplekse segmenter, og å bli verdensledende på brønnintervensjon fra skip.

Vil erstatte riggene

Nå vil Island Offshore utvide arbeidsspekteret både for ankerhåndterings- og intervensjonsfartøyene.

Målet er å utstyre dem for et stort spekter av jobber som blant annet gjør at de kan komme inn i tidligfasen i brønnarbeidet - og konkurrere med eller komplementere riggene.

Topphullsboring

- Vi tror på et knapt riggmarked som vil føre til at rigger prioriteres til produksjons- og leteboring. Derfor ser vi nå på flere muligheter for å gjøre intervensjon eller annet Increased Oil Recovery-arbeid, for eksempel topphullsboring, coil tubing og trenching ned til 850 meter. Ved å utruste fartøyene for kompliserte operasjoner, tror vi vi skal kunne gjøre dette både rasjonelt for operatøren og lønnsomt for oss med disse fartøyene, sier finanssjef Tommy Walaunet.

Operasjonssjef Jan Rise innrømmer at det er snakk om upløyd mark, noe som medfører mye nyutvikling og høye kostnader.

- Vi har allerede konkrete samtaler for å få med oss samarbeidspartnere, siden utviklingskostnadene er veldig høye. Vi vil også prøve å få med oss operatører til å støtte noe av utviklingsarbeidet, og vi har engasjert konsulenter som hjelper oss med å jobbe frem grunnlag og åpne noen dører, sier Rise.

Ser mot Brasil

Island Offshore ble ikke opprettet som rederi for fire år siden for å bli en liten og ubetydelig aktør, og signalene fra eierne er klare:

- De har sagt at dersom vi skal vokse nå, så er det innenfor komplekse segmenter. Innen intervensjonsfartøy og flytende innretninger har vi en ledende posisjon som vi bare så vidt har begynt å utnytte oss av. Dette er tjenester som ikke bare er interessante på norsk sokkel, og klarer vi å tilpasse oss ulike forhold er potensialet enormt, sier Walaunet.

Tester teknologi her

Edison Choest Offshore, som er Island Offshore gruppens største eier sammen med Borgstein- og Ulstein-familiene, har etablert en betydelig virksomhet i Brasil i tillegg til den utstrakte virksomheten de allerede har i den amerikanske golfen. Dette håper Island Offshore vil by på interessante muligheter for dem i flere markeder. Men først vil de teste ny teknologi på den norske sokkelen.

- Ja, som med mye annen teknologi i bransjen, satser vi på å få det utprøvd og etablert her hjemme før vi eksporterer det ut i verden. Men med Edison Choests posisjon i den delen av verden, er jeg overbevist om at det kommer til å skje ting der for oss også, sier operasjonssjef Rise.

Satser høyere

Island Offshore har utviklet seg betydelig de siste årene. Når de flyttet inn i dagens lokaler - vegg i vegg med ABB i Ulsteinvik - i 2006, trodde de de skulle ha god plass i mange år fremover. Nå har de 35 ansatte, og lokalene er sprengt. I tillegg jobber like mange i Island Offshore Subsea AS i Stavanger.

De jobber hele tiden med utviklingsarbeid på alt fra de minste PSV-ene til de mest kompliserte intervensjonsfartøyene. Målet er at de så lenge de eksisterer skal ha en lav snittalder på flåten, hvor Island Frontier fra 2004 er den eldste, og en veldig høy spesifikasjon. Alt skal ligge helt i toppsegmentet når det gjelder utrustning og egenskaper.

- Det fokuset har vi hele veien, så er det en ting som er sikkert, så er det at du ikke har sett den siste nyvinningen fra Island Offshore ennå, sier Jan Rise.