T2

– Vi vil utvide menneskers sanser og intellekt

Huawei vil være på kroppen din.

1. mars 2015 - 16:38

Huaweis pressekonferanser på Mobile World Congress i Barcelona blir større for hvert å,r og de passer på å komme før de andre. Nå har de nettopp avsluttet sin største lansering på såkalte wearables noen gang.

Selskapet lanserte tre ulike dingser de vil vi skal ha på oss.

– Vi vil utvide menneskers sanser og intellekt og da må vi være på kroppen, sier sjefen for forbrukerdingser, Richard Yu og introduserte tre forskjellig kroppsdingser:

En klokke, et armbånd som kan være både det ene og det andre og et trådløst bluetooth-headset med evnen til å stå på egne ben uten telefon.

Størst interesse var det likevel for klokka.

Les også: LGs nye smartklokker er i metall

Huawei Watch

For den ser riktig lekker ut, nye Huawei Watch. Dette er en dings som du ikke skal skjemmes over om naboen har kjøpt seg en Rolex.

Huawei har utstyrt klokka med en metallkasse i kaldsmidd rustfritt stål og vanlige remmer enten de er i lær eller metall. Klokken har safirglass slik du finner i verkene fra Sveits og ser for øvrig ut som hvilken som helst klokke laget i Sveits. På overflaten.

For urskiven er en 42 mm rund AMOLED-skjerm med 400 ganger 4000 skjermoppløsning. Det gir høyere oppløsning enn noen av konkurrentene.

Klokken kommer med en mer enn 40 ulike hjemmeskjermer og mange av dem ser ut som riktig dyre sveiserur.

Vi fikk et par minutter med klokka og må medgi at dette er den beste skjermen vi har sett på en smartklokke til nå.

Les også: Nå skal Apple vise frem sin største nyvinning siden iPaden

Helse og mye mer

Huawei har utstyrt Watch med en pulssensor og er som mange andre basert på Android Wear.

Mange vil nok sette pris på at det skal bare et skråblikk på klokka når det kommer en melding eller en Facebook-oppdatering.

Inni finner vi flere sensorer inklusive en ny seks-akse bevegelsessensor som skjønner hva du gjør enten du jogger eller sover.

For å koble Watch og de andre nye dingsene i det ekspanderende wearableuniverset til Huawei har de laget en app som kan kobles til alle dingsene. Den er også en åpen plattform som gjør det mulig for andre helse- og fitnesapper å henge seg på.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Det Huawei ikke vil si noe om er når den kommer. Det mest presise er at de antyder i midten av året en gang.

De vil heller ikke si noe om prisen, men vi kan gjette på at de legger seg under den nye metallklokka fra LG og mye under Apples klokke. Er den rimelig nok kan den nok få seg en god posisjon i dette markedet. Litt synd for LG kanskje, som nå lanserer sin konkurrent. Klokka til Huawei ser ut til å gå utenpå den koreanske.

Elegant: Vi har ikke sett en mer elegant smartklokke enn Huawei Watch. Den høyoppløselige AMOLED-skjermen gjør at klokkefronten ser veldig ekte ut og bruken av metall forsterker inntrykket.
De vil heller ikke si noe om prisen, men vi kan gjette på at de legger seg under den nye metallklokka fra LG og mye under Apples klokke. Er den rimelig nok kan den nok få seg en god posisjon i dette markedet. Litt synd for LG kanskje, som nå lanserer sin konkurrent. Klokka til Huawei ser ut til å gå utenpå den koreanske.Elegant: Vi har ikke sett en mer elegant smartklokke enn Huawei Watch. Den høyoppløselige AMOLED-skjermen gjør at klokkefronten ser veldig ekte ut og bruken av metall forsterker inntrykket. orv

Les også: «Fogo» er den smarte tur-gadgeten du ikke visste du trengte

Mer på armen

I fjor lanserte Huawei fitnesbåndet TalkBand B1. Det er et plastarmbånd som de andre, men som også kunne flippes ut og brukes som bluetooth handfrisett i øret. Nå kommer neste versjon og det oser av stil.                                                    

TalkBand B2 er en mye mer elegant utgave i metall og med lærrem. Til og med dokken som blir igjen når man tar ut øresettet er i aluminium. Farget i gull, sølv eller sort.

TalkBand B2 har det de kaller intelligent sporing med en seksakset bevegelsessensor. Det gjør at det kan analysere bevegelsen dine og lærer. Da kan det finne ut om du pusser tenner, jobber eller klatrer i fjell. Eller sover. Alt kan selvfølgelig logges og deles på sosiale nett.

Armbåndet har bedre høyttaler som gir bedre lydgjengivelse og 3dB kraftigere lyd. Doble mikrofoner sørger for støykansellering.

Når telefonen ringer er blåtannforbindelsen smart nok til at den kjenner om du tar samtalen på mobilen eller i håndfrisettet. B2 kan også få smarttelefonen til å ringe, selv om den er i stillemodus, om du ikke finner den.

Selv om den funksjonen er begrenset til bluetoothrekkevidden. Når du er utenfor rekkevidde får du et varsel i armbåndet. Greit om du legger igjen telefonen i bilen. Båndet kan brukes både på Android og iOS.

Gullmodellen er 30 euro dyrere enn de to andre og kommer på 199 euro. TalkBand B2 kommer til Norge i midten av april.

Les også: Denne datamaskinen er mindre enn sin egen strømforsyning

TalkBand N1

Dette er håndfrisettet for de aktive med underholdningsbehov.

På tross av en vekt på litt under 18 gram er det støv og vanntett og har 4 GB innebygget minne som kan lagre musikk og et batteri som kan spille den i syv timer.

Da er det vel likevel på tide å avslutte joggeturen. Huawei sier at N1 har innebygget støykansellering, men ingen her kunne forklare om den var aktiv eller passiv. Vi tipper det siste. Huawei lover en fantastisk lydkvalitet.

De bruker svært gode høyttalere og aptX for lydoverføring fra telefonen. Det er den beste lydkodeken så langt.

– Dette er ekte hifi, sier bossen Richard Yu.

TalkBand N1 dukker opp i slutten av mai og prisen er satt til 119 euro.

Les også: Dette er ryktene om Galaxy S6

Skal til topps

Slike pressekonferanser er fulle av vakre ord som en eller annen dyr konsulent har forfattet. Denne også. Vi får høre om drømmer og innovasjon. Men Huawei skal ha kreditt for å være fokusert på vekst og hva markedet vil ha.

På overaskende få år har de gått fra å være en anonym OEM-produsent til de nå klatrer oppover skalaen med egne produkter. De siste årene har de ligget bak på teknikk og stil, men det vi fikk se i dag var ingen nummer to.

Det og det faktum at selskapet som eneste kinesiske merkevare har kommet med som et av de hundre mest kjente merkenavnene i verden har blåst opp ambisjonene. De er nummer 94. Her sa de rett ut at målet er å bli verdens mest elskede forbrukermerke.

Det er i hvert fall en ambisjon med svung over. Det blir i så fall litt av et skritt å gå forbi Apple og Google, som ligger på første og andreplass. Vi får nå se, da.

Les flere nyheter fra Mobile World Congress.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.