RADIKAL: Den bakoverlente baugen gir mange fordeler, men bryter helt med tradisjonell tekning. (Bilde: ULSTEIN DESIGN)

Verft i medvind

  • produksjon

Etterspørselen etter nye skip stiger. Ved inngangen til juni var ordereserven på hele 18,4 milliarder kroner.

2003 og 2004 var begredelige år for norsk verftsindustri. Etter en betydelig kontrahering av nye skip før støtteordningene forsvant ved årsskiftet 2000-2001, var 2003 og 2004 preget av nesten ingen nye ordre.

Men høy oljepris og rekordartet aktivitet i verdens offshorevirksomhet har snudd situasjonen - og baugen.

Det er Ulstein Design som står for den mest spektakulære nyvinning med sin omvendte baug. Bourbon Offshore Norway har bestilt ett ankerjåndteringsfartøy med den nye designen, og opsjon på ytterligere ett.

Sikrer jobber i to år

Ved utgangen av mai måned hadde norske verft en ordrereserve på 18,4 milliarder kroner. Dette er skipsbyggingskontrakter hvor det meste skal leveres i år og neste år.

Offshoremarkedet er mest aktivt, med stor etterspørsel etter både ankerhåndterings- og forsyningsfartøyer. I tillegg blir en del andre servicefartøyer bygget om for undervannsoperasjoner.



Drypper på underleverandørene

Men også andre skip er i ordre. Kleven bygger to spesialtankere for Stolt-Nielsen Transportation Group i Rotterdam. Aker Kværner bygger fem nye gassferjer for Fjord1 til Kyststamveien.

Fosen Mekaniske Verft bygger ro-ro skip for Stena. Felles for de fleste nybyggene er at skrogene bygges i de gamle østblokklandene, mens de utrustes i Norge.

Internasjonalt er det stor etterspørsel etter nye skip. Det gir god ordreinngang til norske underleverandører. Både Kongsberg Maritime og Wärtsilä på Bømlo melder om fulle ordrebøker.

Norsk-utenlandsk

Norskeide verft i Finland, Tyskland og Romania har alle god beskjeftigelse.

Endelig ser det også ut til at Kjell Inge Røkkes verft i Philladelphia, USA, går med overskudd. De neste to årene ser lyse ut for den maritime næringen.