Verdens nyeste bilfabrikk

Verdens nyeste bilfabrikk
NYEST: Verdens nyeste bilfabrikk ligger i Kolin seks mil øst for Praha. Tomten er på 124 hektar og anlegget skal bygge 300 000 biler årlig. Antallet deles likt mellom eierne Toyota, Citroën og Peugeot. FOTO TOYOTA Bilde:

KOLIN: Bilene er nesten helt like, størst forskjell ser du i fronten og på dashbordet.

En heter Toyota Aygo, en kaller seg Citroën C1 og den tredje heter Peugeot 107.



Når fabrikken neste år er i full produksjon - det meste i regi av to tusen japanske Kawasaki-roboter - skal to av ti biler få dieselmotor.

Bensinmotorer på en liter og 70 hk er mest populært i denne småbilklassen (klasse A). Det er foreløpig uvisst om man i det hele tatt vil ta inn dieseldrevne småttinger til Norge.

Diesel-fordeler

Men det burde de, for diesel får stadig flere betydelige fordeler. Ny innsprøytningsteknikk (common rail, piezoelektrisk), turbo med variable inntaksskovler (elektrisk styrt vinkel på skovlene) og bedre avgasshåndtering gjør dieselmotoren til en uslåelig konkurrent selv for små og billige bensinvarianter.

Stadig strengere utslippskrav graver en grav for bensinmotorene. Bare vent og se!

Ide og design: Japan

Fabrikken i Kolin er enorm: 124 hektar er tomten på, og det er japanere som har stått for det meste av tenkingen: Her er det kaizen, just i time (jit) og jidoka så det holder.

Men det blir ærlig talt litt som judo: Mye luft, mye veiving og lite nytt.

Nye ord - gammelt innhold

Kaizen betyr i korthet samarbeid, jit betyr jo sanntids levering og lavere lagerkostnader, jidoka betyr at du bygger produksjonslinjene slik at hvem som helst - med tillatelse til det - kan stanse produksjonen når han ser noe galt.

Dette siste har vi selv sett hos noe så heltysk som Opels nye fabrikk i Rüsselsheim, jit er gjennomført over alt i norsk og utenlandsk industri, og samarbeid er vel ikke noen brennhet nyhet det heller.

Apropos jit: Underleverandørene ligger rundt fabrikken og delene hentes av ”melkeruta”: Lastebiler som kjører i ring mellom dem og plukker opp saker som kvarteret senere blir levert til riktig inntaksport i anlegget. Dermed er det altså underleverandørene som holder seg med et visst lager, noe selve fabrikken - som kalles TCPA - dermed slipper. TCPA betyr Toyota Citroën Peugeot Automobile. Ingen av delene lages i Norge. Beklager!















Les mer om: