Ramform Sovereign
Bygget ved Aker Yards, Langsten
Eier: PGS
Design: Ramform – Ariel AS
Lengde: 102,2 meter
Bredde: 40 meter
Gundekk til kjøl: 8,50 meter
Draft maks: 7,39 meter
Gross tonnasje: 15 086 t
Klasse: DNV, 1A1, Ice C, E0, HELDK, RP, Clean, TMON, SPS
Tomrefjord: PGS sitt hypermoderne seismikkfartøyet skal utføre de første jobbene i Nordsjøen.
Ramform Sovereign er fartøy nummer syv i rekken av samme type båter fra Aker Yards.
Solid bakende
Den utmerker seg ved at hekken er hele 40 meter bred, og at skroget er 16 meter lengre enn de foregående båtene.
Som første fartøy i sitt slag, er den også utstyrt med et bevegelig sideveis helikopterdekk (ARC).
Dette gjør helikopterlandinger enklere under krevende værforhold.
Flest streamere
Dessuten er båten det eneste seismikkfartøyet i verden som kan taue opptil 22 streamere til innsamling av seismiske data samtidig.
På båten er det 10 streamer vinsjer som kan lagre 7500 meter streamer, og 16 vinsjer som kan lagre ca 9500 meter.
Bredden på slepet reguleres ved hjelp av separasjonstau som er koblet opp helt i fronten av streamer kablene.
Maskinrom i baugen
Maskinrommet på Ramform-fartøyene er i baugen og går over fem dekk der pumperummet med kompressor er lagt nederst. Hovedmaskineriet er på dekkene over.
- Skipsarkitekt Roar Ramde har designet båten, derav navnet Ramform . Det hele startet på 90-tallet da vi bygde opp en båt for daværende Geoteam, nå PGS, sier prosjektleder i Aker Yards, Per Øverås.
Skrog fra Romania
Båtens skrog er bygd ved Aker Yards Tulcea i Romania, noe som også bød på spesielle utfordringer.
- Den maksimale bredden ved verftet er 27 meter, mens bredden på hekken til Ramform Sovereign er 13 meter bredere. Dermed ble båten bygd ut i full bredde etter at den ble sjøsatt i Romania i begynnelsen av mai i fjor, sier Øverås.
Slepet av båten startet fra Tulcea i juli i fjor, og den 13. august ble den dokket i Stavanger. Her ble blant annet resterende sveisearbeider utført, før båten kom til Tomrefjorden den 13. September.
Patent-deling
PGS eier patentet til den nye seismikkbåten sammen med arkitekt Ramde i Ramform – Ariel AS. Fartøyet har konvensjonelle propeller og konvensjonelle ror. Fremdriften er dieselelektrisk.
- Aker Yards står for hele produksjonen av båten med unntak av seismikkpakken. Den står PGS for, men mesteparten av dette utstyret er montert av Aker Yards, sier Per Øverås.