Produksjonsversjonen av 918 Spyder vil ikke skille seg mye fra konsepversjonen som Porsche viste første gang i fjor. (Bilde: Porsche)

Verdens dyreste hybrid

Den koster like mye som 25 Priuser og har nesten tre års leveringstid.

Det er et velkjent tysk ingeniørfirma som står bak den mildt sagt kostbare hybriden: Nærmere bestemt Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG.

645 000 euro forlanger Porsche når de i dag startet salget av sin nye hybrid, 918 Spyder.

For å få den med norske skilter, koster det sju millioner kroner samt en god porsjon tålmodighet. Produksjonen starter nemlig ikke før 18. september 2013 med levering av de første bilene i november samme år.

 

528 kW

918 Spyder ble presentert som konsept første gang i Genève for et år siden.

Les mer i denne saken: Porsche presser grenser

En midtstilt V8-er på 3,4 liter og en effekt på 368 kW ved 9.200 omdreininger kombineres med to elektriske motorer på hver sin aksling som til sammen yter "minst" 160 kW.

Denne kombinasjonen skal gi 918 Spyder prestasjoner i ypperste toppklasse. Akselerasjon fra 0–100 kilometer i timen skal gå på 3,2 sekunder og topphastigheten oppgis til 320 km/t.

Porsche er som vanlig opptatt av hvor raskt bilen kan komme seg rundt den legendariske Nordschleife på Nürburgring. Selskapet hevder at det skal kunne gå på under 7 minutter og 30 sekunder.

Forbruk: 3 l/100 km

Ettersom det her er snakk om en kraftpakke som overgår Porsche Carrera GT (som trenger 7 minutter og 32 sekunder på å komme seg rundt Nordschleife), er det med en viss berettigelse at Porsche kan slå seg på brystet med fakta fra den andre enden av skalaen:

Ifølge produsenten selv vil 918 Spyder etter den europeiske testsyklusen NEDC (ECE-R 101) ha et forbruk på 0,3 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 70 gram per kilometer.

Litiumionebatteriene holder til cirka 25 kilometer kjøring med helelektrisk drift, og da er topphastigheten begrenset til 150 kilometer i timen de få minuttene det er nok energi på batteriet.

Sju millioner

645 000 euro tilsvarer omtrent 5,1 millioner kroner.

For å registrere den i Norge kommer i tillegg 25 prosent moms og engangsavgift. Med utgangspunkt i en egenvekt på 1 490 kilo, 368 kW effekt, 70 g CO2/km og trukket fra ti prosent hybridfradrag på vektkomponenten i engangsavgiften, vil prisen ende på ganske nøyaktig 7 millioner kroner.

Eller rundt regnet 25 eksemplarer av hybriden Toyota Prius som selges fra i underkant av 300 000 kroner.

918 eks

Og som ikke den stive prisen er nok: Porsche skriver at de for å sikre at dette blir en bil forbeholdt noen utvalgte, skal den lages i kun 918 eksemplarer.

Salget startet altså i dag, og bilene vil bli produsert på Stuttgart-Zuffenhausen-fabrikken i samme rekkefølge som bestillingene kommer inn. Men først om to og et halvt år.

I Detroit i januar viste Porsche fram en RSR-utgave av 918 Spyder.

I stedet for litiumionebatterier, lagres energien i en svinghjulsgenerator ved siden av sjåføren. Samme hybridsystem har Porsche tidligere brukt i GT3 R hybrid.

Les mer i disse sakene: Ny superhybrid fra Porsche

Racing-suksess for Porsche-hybriden

Porsche har ikke akkurat tonet ned at 918 RSR er en hybrid.
Porsche 918 RSR. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken