Det var en slik S-92-maskin fra Cougar Helicopters som styrtet i Atlanterhavet for nøyaktig ett år siden. (Bilde: Cougar Helicopters)

Ventet med å bytte deler på ulykkeshelikopter

Selv om amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) og produsenten Sikorsky ble kjent med feilen, gikk det likevel fem måneder før kravet om å bytte deler på S-92-helikoptrene.

Oljetap

Det er den kanadiske tv-kanalen CBCs gravegruppe «The Fifth Estate» som nå kommer med nye opplysninger om ulykken med Cougar Flight 491 for nøyaktig ett år siden i dag.

Et S-92 helikopter havarte utenfor Newfoundland 12. mars i fjor. Ulykken tok livet av 17 av de 18 om bord.

Den kanadiske havarikommisjonen Transportation Safety Board (TSB) avdekket raskt at maskinen hadde knekte bolter på oljefilterlokket, som i verste fall kan føre til hurtig tap av store mengder olje. I dette tilfellet styrtet maskinen ganske nøyaktig ti minutter etter at hovedgirkassa ikke lenger fikk smøring.

Les saken: Ulykkeshelikopter feilet i flygbarhetstest

Ødelagte titanbolter

Ifølge CBC var en S-92 ute for det samme åtte måneder tidligere, i nærheten av Broome på nordvestkysten av Australia. Pilotene foretok en vellykket nødlanding, men helikopterets kanadiske eiere ønsket en uavhengig gransking fra sine egne, altså TSB.

Havarikommisjonen konkluderte med at to titanbolter på oljefilterlokket var ødelagt.

Ifølge dokumentaren ble både FAA og Sikorsky informert om funnene, men det gikk fem måneder før sikkerhetsadvarselen om at titanboltene måtte byttes med stålbolter gikk ut.

15 av de om lag 100 produserte Sikorsky S-92 opererer fra Norge. Maskinen er også kandidat til å erstatte Sea King som redningshelikopter.

Titanboltene på oljefilterlokket var ødelagt på ulykkeshelikopteret. Foto: TBS