Tesla Motors er oppkalt etter den serbiskfødte fysikeren Nikola Tesla (1856-1943), som blant annet oppfant induksjonsmotoren. Tesla Motors har videreutviklet Teslas induksjonsmotor, slik at motoren til roadsteren får plass i en ryggsekk. (Bilde: Tesla Motors)
IKKE TYPISK: Slik ser Tesla Motors første elbil ut. Litt annerledes enn de bilene vi er vant til å se på EL-skilter. (Bilde: Tesla Motors)
FØRST I NORGE: REC-gründer Reidar Langmo er første ikke-amerikaner på Tesla Roadsters kundeliste. (Bilde: Finn Halvorsen)

Venter på El Tempo Gigante

  • Motor

Tesla Roadster

  • Produksjonsstart: 17. mars
  • Effekt: 248 hk
  • Akselerasjon: 0- 100 km/t på under 4 sekunder
  • Toppfart: 210 km/t
  • Batteri: Lithium-ion batteri bestående av 6831 celler
  • Rekkevidde: Over 300 km

Startet av fysiker

  • Tesla Motors er oppkalt etter den serbiskfødte fysikeren Nikola Tesla (1856-1943), som blant annet oppfant induksjonsmotoren. Tesla frasa seg nobelprisen i fysikk som han vant sammen med Thomas A. Edison.
  • Tesla Motors ble startet av en annen fysiker, Martin Eberhardt, som i dag leder selskapet.
  • Nyvinningene i roadsteren består særlig av to ting: Tesla Motors har videreutviklet Teslas induksjonsmotor, slik at motoren til roadsteren får plass i en ryggsekk. Batteriene er egenutviklet og basert på litium-ion, det samme som brukes i de fleste mobiltelefoner i dag.
  • Designet er utviklet av britiske Lotus, etter en anbudskonkurranse. De ansatte i Tesla hadde for halvannet år siden en avstemning der Lotus vant.
  • Roadsteren veier drøyt 1100 kilo, hvorav batteriene står for 400 kilo.

Reidar Langmo er mer enn gjennomsnittlig bilinteressert.

Som medgründer av REC har han bevist at han også har sans for miljøvennlig teknologi.

Da han for et års tid siden solgte seg ut av REC og sluttet i selskapet, samtidig som bankkontoen økte med noen hundre millioner kroner, var det derfor kanskje ikke så overraskende at han lot seg friste til å sette seg på venteliste for denne meget eksklusive amerikanske el-bilen.





Nummer 24

Når serieproduksjonen av Tesla Roadster endelig settes i gang den 17. mars, vil Langmo være en av de aller første som får bilen overlevert.

Han står som nummer 24 på Teslas lange venteliste. Den teller rundt 900 navn, deriblant californiaguvernør Arnold Schwarzenegger og skuespiller George Clooney.

Langmo vil i tillegg være den første ikke-amerikaner som får bilen.

Gir-tull

Egentlig skulle bilen vært levert allerede i fjor sommer. Men girkassetrøbbel har ført til nesten et års forsinkelse. Med en årsproduksjon på ca. 600 biler, vil du altså først kunne få deg en slik elbil-racer tidligst i 2009, dersom du skulle ha 98 000 dollar å avse til formålet.

– Dette er USA-pris. Men det fine er at bilen kan importeres til Norge uten ytterligere avgifter, bortsett fra vrakpanten på 1320 kroner, sier Langmo.

Made in UK

Bilene bygges på Lotus-fabrikken i England.

For å unngå ytterligere forsinkelser, vil de første bilene leveres med en midlertidig girkasse, som vil gi noe lavere akselerasjon enn de oppgitte 0 – 100 km/t på fire sekunder.

Disse kundene får ny girkasse montert til høsten. Dette vil være en ett-trinns girkasse i stedet for den opprinnelig planlagte to-trinns kassen.





Blir ved sin lest

Reidar Langmo er best kjent som REC-gründer. Men for vel et år siden solgte han sine aksjer i REC og sluttet i selskapet.

– Jeg jobber fortsatt med prosjekter innenfor sol og fornybar energi, sier Langmo. Han vil ikke gå ytterligere i detalj om hva slags prosjekter det dreier seg om.

– Kom igjen til høsten. Da vil jeg kunne fortelle mer, sier han.

Men Langmo legger ikke skjul på at han har stor tro på el-biler i framtiden. Han er blant annet aksjonær i Think.