Lignende storkontroller i byggebransjen ender gjerne med at de verste eksemplene framheves i skrekk og gru-reportasjer i mediene. Men ikke denne gangen.
– Vi har ikke funnet et eneste skrekkeksempel, sier seniorrådgiver Harald Håkonsen i Vegdirektoratet til Aftenposten.
Ryktene gikk
Direktoratet har snart fullført et to år langt arbeid med å kartlegge det de forventet ville være graverende forhold for i hvert fall noen av de om lag 500 utenlandske arbeiderne hos veientreprenørene i Norge.
– Rykter har jo gått, men vi har ikke funnet noen holdepunkter for disse. Det har overrasket oss, sier Håkonsen.
Rundt 30 hoved- og underentreprenører – både norske og utenlandske – er kontrollert. Det eneste som er kommet fram, er noen mindre avvik i timesatser, kosttillegg og feriepengeutbetaling.
Veivesenets "skyld"
Administrerende direktør Trond Johannessen i Maskinentreprenørenes Forbund gleder seg over funnene, eller mangelen på sådan. Han er overrasket over at Vegdirektoratet er overrasket.
– Bransjen er opptatt av å være seriøs og av å ha ryddige forhold, sier han til Aftenposten.
Fra myndighetenes ståsted er det derimot Statens vegvesen som er forklaringen på "fenomenet". Vegdirektoratet mener at Veivesenet som klart dominerende byggherre sikrer at bransjen anstrenger seg – fordi noe annet er skadelig i kampen om kontraktene.