FORFALLER: Standarden på riksveiene gikk ned i 2008. (Bilde: Colourbox)

Veistandarden gikk ned

  • Bygg

Statens vegvesen hadde i 2008 23,2 milliarder kroner i totale utgifter, 10 prosent mer enn i 2007.

Investeringene i kjøp av anleggstjenester utgjorde den største delen av veksten, og økte med over 11 prosent.

3 prosent vekst

Den gjennomsnittlige kostnadsøkningen i veianlegg ble målt til rundt 8 prosent i samme periode, og den inflasjonsjusterte veksten i Statens vegvesens investeringer var dermed drøye 3 prosent fra 2007 til 2008, viser beregninger fra Statistisk sentralbyrå.

– Vegprosjekter strekker seg normalt over flere år, slik at de fysiske resultatene av de økte investeringene vil bli synlige først i statistikken for kommende år, skriver byrået.

Dårligere vei

Vegvesenet åpnet 128 kilometer ny riksvei for trafikk i 2008, noe mindre enn de 136 kilometerne i 2007.

Til sammen 44 kilometer av den nye riksveien var firefeltsvei, 6 kilometer mer enn året før. Totalt var det drøyt 27.000 kilometer riksvei i Norge i 2008.

Andelen av riksveiene med dårlig eller svært dårlig dekke gikk samtidig opp fra 38 prosent i 2007 til 42 prosent i 2008.

9 av 10 bruker belte

I samme år gjennomførte Vegvesenet 534.000 bilbeltekontroller, rundt 100.000 mindre enn året før.

Disse viste at 88 prosent brukte bilbelte i tettbygde strøk, mens 94 prosent gjorde det utenfor tettbygde strøk. Det var omtrent på nivå med tidligere år.

Lavere utslipp

Utslippene fra veitrafikken ble redusert fra 2007 til 2008, viser tallene som Statistisk sentralbyrå utarbeider sammen med Klima- og forurensningsdirektoratet.

Klimagassutslippene gikk ned med rundt 140.000 tonn CO2-ekvivalenter, mens nitrogenoksidutslippene gikk ned med 2.300 tonn.

– Nedgangen kan til dels forklares med lavere transportaktivitet mot slutten av året som følge av uroen i finansmarkedet, men skyldes også at kjøretøyene blir mer energieffektive og i større grad bruker diesel eller bensin blandet med biodrivstoff, skriver SSB.