BYGG

Veikryss til 119 mill. gir lengre bilkøer

MER KØ: Tjensvoll-krysset ved Stavanger har kostet 119 millioner kroner. I rushtiden vil bilkøene øke, mens kollektivtrafikken, syklister og gående får bedre forhold.
MER KØ: Tjensvoll-krysset ved Stavanger har kostet 119 millioner kroner. I rushtiden vil bilkøene øke, mens kollektivtrafikken, syklister og gående får bedre forhold. Bilde: Per Lars Tonstad
Per Lars Tonstad
28. mai 2010 - 07:13

STAVANGER: – Dette er en skandale. Våre skattekroner er sløst bort på et prosjekt som ikke gir bedre flyt i trafikken, sier Lars Petter Endresen, stavangermann og leder for politisk utvalg i NAF, der han også har vært mangeårig styreleder.

Endresen rusler opp på den fliselagte velodromen, som er hevet som en glorie over trafikken der E 39 møter Madlaveien, en av hovedinnfartsårene til Stavanger. Syklister og gående kan bevege seg i ring rundt krysset, før måtte de gå over fire bruer.

– Vel og bra at myke trafikanter får bedre forhold. Men jeg har ikke hørt at noen syklister eller gående har klaget på fasilitetene slik de var før, også da var de godt skjermet fra trafikken, sier Endresen til Teknisk Ukeblad.

Hver morgen og ettermiddag snegler rushtrafikken seg gjennom Tjensvoll-krysset. Problemene har blitt verre og verre, det er mange år siden lokalpolitikere og andre ba om en opprustning av Rogalands mest trafikerte veikryss med 40 000 passerende biler i døgnet.

SLØSING MED SKATTEPENGENE: - Det er en skandale at staten bygger et veikryss for fortiden, ikke for framtiden, sier stavangermannen Nils Petter Endresen, leder for politisk utvalg i NAF.
SLØSING MED SKATTEPENGENE: - Det er en skandale at staten bygger et veikryss for fortiden, ikke for framtiden, sier stavangermannen Nils Petter Endresen, leder for politisk utvalg i NAF. Per Lars Tonstad

– Burde vært i to plan

Planen var først å lage et nytt kryss i to plan. Endresen mener det hadde vært løsningen.

– Ombyggingen bare forverrer problemene. Toppen av kransekaka blir hvis man må demontere hele konstruksjonen om få år og bygge et nytt toplanskryss, humrer Endresen.

Statens Vegvesen har gjort det klart at ombyggingen ikke vil bedre flyten for privatbilistene i rushtiden. Derimot vil kollektivtrafikken gli bedre siden kjøremønsteret inn i krysset legges om. Kritikerne av utbyggingen mener det samme kunne ha vært oppnådd med noen liter hvitmaling i de gamle kjørefeltene. Heller ikke samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa applauderer ombyggingen.

– Det nye Tjensvoll-krysset vil nok stå som et monument over forventninger som var større enn de som nå blir innfridd, lyder hennes kommentar overfor NRK Rogaland.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling


– Trill rundt

Stavanger-bilistene omtrent kappes om å skjelle ut veikrysset. Adm.direktør Jostein Soland i Næringsforeningen i Stravanger-regionen rister også på hodet.

– Vi har fått en ring mot himmelen og en ring mot asfalten..... Tjensvoll-ringen framstår ikke som noen glorie over de ansvarlige, men som et synlig bevis på at det må ha gått trill rundt for noen sentrale beslutningsmakere når statlige bevillinger skulle brukes mot lokale behov, skriver Soland i en kommentar på næringsforeningens hjemmeside.

Vegvesenet prøver å ta brodden av kritikken ved å vise til at trafikken også stamper mot andre veikryss ved Tjensvoll, derfor ville det ikke ha nyttet å bare legge Tjensvoll-krysset i to plan. Dessuten viser Vegvesenet til den planlagte Eiganestunnelen, som kanskje, kanskje ikke vil bli realisert.

– Tunnelen bør ikke bygges, og om den kommer vil den bare avlaste Tjensvoll-krysset i en kort periode. For det skjer stor utbygging av nye boligområder mot Madla, Hafrsfjord og Tananger. Derfor vil trafikken øke. Vi har fått et rådyrt veikryss for fortiden, ikke for framtiden, det er en skandale, fastholder NAFs Nils Petter Endresen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.