BYGG

– Veiene ødelegger ikke for næringslivet

STÅR TIL STRYK: Norsk veistandard får strykkarakter av World Economic Forum som hevder at konkurransedyktigheten til næringslivet lider på grunn av dette.
STÅR TIL STRYK: Norsk veistandard får strykkarakter av World Economic Forum som hevder at konkurransedyktigheten til næringslivet lider på grunn av dette. Bilde: Truls Tunmo
Truls Tunmo
16. okt. 2009 - 10:02

– Konkurransedyktigheten til norsk næringsliv har ikke et stort handikap på grunn av at trafikken går for sakte, sier Andreassen til Teknisk Ukeblad.

Han mener at kritikken av norsk veistandard i den årlige rapporten fra World Economic Forum ikke nødvendigvis berører norske bedrifter.



– Uinteressant kritikk NÆRINGSLIVET TAKLER VEIENE: - Norske bedrifter lider ikke under dårlig veistandard, slik World Economic Forum hevder, sier sjeføkonom i First Securities, Harald Magnus Andreassen.
– Uinteressant kritikk NÆRINGSLIVET TAKLER VEIENE: - Norske bedrifter lider ikke under dårlig veistandard, slik World Economic Forum hevder, sier sjeføkonom i First Securities, Harald Magnus Andreassen.

– Uinteressant kritikk

– Hvis veistandarden hadde vært ødeleggende for næringslivet, ville ikke mange norske bedrifter ha gått så bra som de gjør. Så kritikken fra World Economic Forum er relativt uinteressant, sier Andreassen, som er sjeføkonom i First Securities.

Han mener tvert i mot at norsk næringsliv har langt bedre kår enn det næringslivet har i mange andre land det er naturlig å sammenligne seg med.

– Ja, vi ligger nok veldig godt an i forhold til mange andre. Men det betyr ikke at jeg mener at veistandarden ikke skulle ha vært bedre i Norge. Trolig er det blitt underinvestert i denne sektoren, sier Andreassen.


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Må følge NTP

Derfor mener han at det må investeres i henhold til Nasjonal Transportplan (NTP) som et minimumnivå.

– Vi må ikke legge oss bak NTP. Dessuten kunne en mer samlet plan over utbygging av de store trafikkårene vært gunstig. Da kunne bevilgede penger stå for en mer rasjonell veiutbygging, sier First Securities-økonomen.

– Hva med realiteten om at det skal bygges 12 kilometer motorvei i året de neste fire årene?

– Det høres veldig lite ut. Utbyggingen av firefelts motorvei skulle ha vært forsert, sier Harald Magnus Andreassen.



Differensiering UENIG: ¿ Andreassen tar feil. Det er ingen tvil om at store deler av næringslivet lider på grunn av dårlige veier, sier seniorrådgiver i regional utvikling ved Agderforskning, Helge Røed.
Differensiering UENIG: ¿ Andreassen tar feil. Det er ingen tvil om at store deler av næringslivet lider på grunn av dårlige veier, sier seniorrådgiver i regional utvikling ved Agderforskning, Helge Røed.

Differensiering

Helge Røed, seniorrådgiver i regional utvikling ved Agderforskning, er uenig med Andreassen.

– Problemstillingen må ses differensiert i forhold til hvilken næring det gjelder. Men det er ingen tvil om at store deler av norsk næringsliv lider under for dårlige veier. Et godt eksempel på dette er fiskeforedlingsindustrien. For bedriftene her er det svært viktig med gode transportvilkår fra Vestlandet og Nord-Norge på vei sørover, sier Røed.

Han mener det generelt sett er viktigst for økonomien at samfunnet får bedre samhandling mellom de store regionene.

– Gjennom bedre transportinvesteringer, først og fremst veier, får vi bedre fungerende kår for bo- og arbeidsmarkeder. Og vi skal ikke glemme at transportnæringen er en betydelig næring i seg selv som selvsagt blir skadelidende av den dårlige veistandarden, sier Helge Røed.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.