NYHETER

Veidekke sikrer alle E 18-tunnelene

Veidekke skal sikre 12 tunnelløp på E 18 i nordre Vestfold. Vegen skal være klar til gjenåpning 6. juli, men jobben blir ikke fullført før 1. oktober. Kontraktsummen på 134,7 millioner kroner er ca. 50 % høyere enn Vegvesenet hadde regnet med.

BRANNFELLER: Det har vært mange alvorlige tunnelbranner de siste årene i Europa.
BRANNFELLER: Det har vært mange alvorlige tunnelbranner de siste årene i Europa. Bilde: Statens vegvesen
Anders Haakonsen
30. apr. 2007 - 13:35

Jobben gjelder 7 to-løps tunneler. I 5 av dem skal begge løpene sikres.

Kontrakten omfatter også sikring av sørgående løp i Hanekleivtunnelen og Løkentunnelen. Nordgående løp i disse to tunnelene ble satt ut på en egen entreprise tidligere. Den kontrakten gikk også til Veidekke.

Innen 6. juli må Veidekke være ferdig med den første jobben. Denne datoen er også delfrist for den andre jobben. Da skal alle løp unntatt sørgående løp i Haneklev- og Løkentunnelen være ferdig. Det betyr at det meste av ferietrafikken kan gå på to felt gjennom disse tunnelene. Innen 1. oktober skal trafikken på E 18 gå på fire felt gjennom hele nordre Vestfold. Før den datoen blir også ny E 18 mellom Kopstad og Gulli ferdig. Dermed blir det sammenhengende fire-felts veg på nesten hele strekningen Drammen-Tønsberg innen 5 måneder.

Valget av entreprenør var enkelt. Veidekkes eneste konkurrent var AF Skandinavia som påtok seg å fullføre jobben innen 1. februar neste år for 146,9 millioner kroner.

De 7 tunnelene blir sikret på flere måter. Den mest brukte metoden vil bli utstøping bak PE-skummet. Den vil bli brukt der tunneltraséene går gjennom svelleleire og knusningssoner. Metoden går ut på at PE-skummet blir stivet av nedenfra og brukt som forskaling for utstøpingen.

Der behovet for sikring ikke er like stort vil man nøye seg med sprøytebetong. Noen steder vil man fjerne PE-skummet før sprøytebetongen blir påført. Andre steder vil man lage hull i hvelvet og sprøyte betong gjennom det. Noen steder trengs det bare bolter. De vil bli satt gjennom PE-skummet.

De 7 tunnelene har en samlet lengde på 6 442 meter. De totale omkostningene i forbindelse med sikring av dem er beregnet til 250 millioner kroner. Hvordan dette skal finansieres blir det opp til Stortinget å avgjøre.





Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim


Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.