Interessen for å drive Noreviktunnelen er stor. Blant de mange interesserte ligger Veidekke best an til å få jobben. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Veidekke lavest på Noreviktunnelen

Nesten alle de store norske entreprenørene deltok i konkurransen. Likevel var det stor sprik i anbudene. Bare Mesta og NCC ligger mindre enn 10 prosent høyere enn Veidekke. Mesta vil ha 217,474 mill. for jobben, NCC vil ha 222,491 mill.

Skanska er nr. fire med et anbud på 234,2 mill. Deretter følger E Pihl & Søn (237,5 mill.), Leonhard Nilsen & Sønner (238,9 mill.), Betonmast og Mika (239,6 mill.), JV Oden-Züblin (244,2 mill.), Hæhre Entreprenør (256,4 mill.) og Fosse Maskin og Transport (270,7 mill.).

Noreviktunnelen ligger på nordsiden av Sognefjorden i Høyanger kommune. I tillegg til å drive og sikre den, skal den som får kontrakten anlegge 2,9 km ny E 39 i dagen. Oppdraget omfatter også 910 meter adkomstveger, 1 160 private veger og 250 meter gang/sykkelveg.

Vegstrekningen som får avløsning er ikke spesielt rasutsatt, men den er bratt og smal og har mange farlige avkjørsler. I desember 2012 blir den nye vegen klar til bruk.