For 193 millioner kroner skal Veidekke gjøre ferdig første parsell på ny riksveg 2 mellom Kongsvinger og Slomarka. Ill.: Statens vegvesen

Veidekke får første jobb på riksveg 2

Strekningen Kongsvinger-Slomarka er 16,5 km lang. Utbyggingen er delt i tre entrepriser. Oppdraget som Veidekke har fått, gjelder en 4,65 km lang parsell mellom Kurudsand og Gulli. Hele parsellen ligger i Kongsvinger kommune. Kurusand ligger like vest for sentrum, Gulli ligger nær grensen mot nabokommunen Sør-Odal.

Ny riksveg 2 skal gå helt utenom nåværende veg. Vegen får fire felt og en bredde på 16,5 meter. Kjørebanene blir 3,25 meter brede, skuldrene på hver side blir 75 cm brede og midtdeleren med rekkverk og skuldre blir to meter bredt.





800 meter uten motorvegstatus

Strekningen Kurudsand-Gullli ligger på sørsiden av Glomma. 800 meter vest for Kurusand blir det etablert en rundkjøring hvor fylkesveg 175 møter den nye vegen. Vest for rundkjøringen får riksveg 2 motorvegstatus.

Like vest for Gulli skal vegen krysse Glomma på en 740 meter lang bru. Brua inngår i den 2,2 km lange parsellen Gulli-Fulu som er ute på anbud nå.

Masseuttaket mellom Kurudsand og Gulli blir betydelig. I følge Vegvesenets beregninger må det sprenges ut mer enn 450 000 kbm. Overskuddsmassen blir brukt til oppbygging av vegen på de andre parsellene mellom Kongsvinger og Slomarka.

Konstruksjoner blir det derimot lite av. En 32 meter lang bru i veglinjen, en 49,5 meter lang overgangsbru og en kulvert for VA-ledninger er det hele.





To måneder til å måle opp

Vegvesenet og Veidekke skriver under kontrakten 10. august, men anleggstart er ikke planlagt før i november. Veidekke skal få to måneder til å måle opp vegtraséen. På den måten håper Vegvesenet å unngå uenighet om mengdene i ettertid.

Entreprenøren må være ferdig med sin del av arbeidet innen 1. november 2013. Høsten året etter blir hele strekningen Kongsvinger-Slomarka åpnet for trafikk. Statens vegvesen koordinerer prosjekteringen og utfører den største prosjekteringsjobben på denne strekningen.