Bildet viser fylkesveg 279 i Fetsund, senter i Fet kommune, som inngår i området Romerike øst. Her har Veidekke en ledelse på nesten 19 prosent til nr. to. (Bilde: Anders Haakonsen)

Veidekke best i Region øst

Området Kongsvinger omfatter kommunene Eidskog, Kongsvinger, Nord-Odal og Sør-Odal. Her ligger PEAB på andreplass bak Veidekke med 188,9 mill. De øvrige konkurrentene ligger langt etter. Disse er Mesta (205, 032 mill.), NCC Roads (205,048 mill.), Oslo Vei (208,7 mill.) og Svevia (262,1 mill.).





Veidekke suveren på Romerike

Området Romerike øst omfatter kommunene Aurskog-Høland, Fet, Nes og Sørum. Her ligger Mesta på andreplass, men nesten 19 prosent (!) høyere enn Veidekke. Mestas anbud er på 145,2 mill.

Videre nedover lista er det jevnt. PEAB er nr. tre med 146,4 mill., fulgt av Oslo Vei (149,852 mill.), TF Anlegg fra Oslo (149,970 mill.) og NCC Roads (157 mill.).

I området Nordre Hedemarken inngår kommunene Hamar og Ringsaker. Med et anbud på 146,2 mill. ligger NCC Roads ligger best an til å få driftskontrakten her. Mesta er nr. to med 149 mill., mens Veidekke er nr. tre med 165,7 mill.





Østfold øst delt i tre

Området Østfold øst blir delt i tre når inneværende kontraktsperiode er over. For to av de tre nye driftskontraktene var det anbudsåpning 26. januar.

For området Ørje som omfatter kommunene Marker og Rømskog pluss deler av Aremark og Rakkestad, ble det gitt 7 anbud. Lavest ligger Bergquist Maskin og Transport fra Rømskog, som har gitt et anbud på 43,3 mill. Deretter følger Mesta (45,8 mill.), Lemminkäinen (48,3 mill.), Veidrift fra Ski (48,7 mill.), PEAB (49,4 mill.), NCC Roads (49,7 mill.) og TF Anlegg (58,137 mill.).





4 andreplasser til Mesta

I området Halden som omfatter kommunen Halden pluss deler av Aremark og Rakkestad, leder Veidrift klart med 58,7 mill. Her får Mesta sin fjerde andreplass(!) med et anbud på 63,4 mill. Den videre rekkefølgen er: Fosby fra Sarpsborg (64,2 mill.), PEAB (66,5 mill.), NCC Roads (73,9 mill.) og TF Anlegg (82,1 mill.).

Kontraktene gjelder perioden fra 1. september 2012 til 31. august 2017. I områdene Kongsvinger og Nordre Hedemarken inngår både riksveger og fylkesveger i kontraktene, i de øvrige områdene inngår bare fylkesveger.