NYHETER

Vegvesenet vil gi Implenia kjempekontrakt

Implenia får den første av de to kjempejobbene på E39 mellom Bergen og Os. Kontraktsummen blir 1,463 milliarder kroner. Forutsetningen for tildelingen er at ingen av de andre anbyderne klager på Vegvesenets avgjørelse innen 10. juni.

Dette er det ene av to planskilte kryss på dagsonen i Rådal. Mye rart skal skje hvis ikke Implenia får i oppdrag å anlegge det. (Ill.: Statens vegvesen)
Dette er det ene av to planskilte kryss på dagsonen i Rådal. Mye rart skal skje hvis ikke Implenia får i oppdrag å anlegge det. (Ill.: Statens vegvesen)
2. juni 2015 - 08:45

Vegvesenets valg av entreprenør vil neppe forårsake sterke reaksjoner. Ved anbudsåpningen hadde Implenia en ledelse på over 100 millioner kroner. Kontrollregnningen førte bare til minimale justeringer av anbudssummene.

Entreprisen omfatter driving og sikring av den 2,1 km lange Råtunnelen på E39, og den 1,7 km lange Søråstunnelen på riksveg 580. Begge tunnelene får to løp.

Fire korte dagsoner inngår i entreprisen, tre på E39 og en på riksveg 580. På en av dagsonene skal det etableres to planskilte kryss. Det skal også drives en halvannen kilometer lang vanntunnel med profil T5. Denne skal føre vann til Nordåsvannet fra et lavbrekk i Råtunnelen.

 

Krevende tunneldrift

En kontraktsum på nesten halvannen milliard kroner for denne jobben kan virke høyt, men prosjektleder Sverre Ottesen i Statens vegvesen er ikke sjokkert.

- Tunneldriften blir krevende. Det er liten overdekning og tett bebyggelse over tunneltraséene. En av tunnelene skal gå over en avløpstunnel og under en bybanetunnel. Det blir strenge restriksjoner på anleggsdriften. Mellom kl. 22 og kl. 7 må det være stille, sier han.

- Hvordan vil trafikantene merke anleggsvirksomheten?

- Det er vanskelig å si, men det er grunn til å tro at køene kan bli en god del lengre enn i dag. Ringveg vest som åpnes til høsten, kan bidra til å gjøre situasjonen lettere.

 

Stort masseoverskudd

- Blir det stort masseoverskudd fra tunneldriften?

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

- Ja, vi får et overskudd på ca. en million tonn. Alt skal dumpes i Liavannet. Vi skal fylle opp til kote -4, ser Sverre Ottesen.

Den som får kontrakten, får mange delfrister å forholde seg til, men bare en av dem angår trafikkavviklingen. Ingen utgangen av 2020 må Råtunnelen på E39 være ferdig. Trafikantene vil trenge den som omkjøringsveg når riksveg 580 blir midlertidig stengt i forbindelse med driving av Søråstunnelen. Et år senere skal den nye E39 mellom Rådal og Svegatjørn være ferdig.

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.