E18 Retvet-Vinterbro er niende og siste etappe på utbyggingen av E18 mellom Oslo og Ørje ved svenskegrensa.
Statens vegvesen har i lengre tid arbeidet med å finne løsninger som kan redusere kostnader, arealinngrep og klimagassutslipp ved prosjektet, uten at det går på bekostning av målet for prosjektet.
For E18 Retvet-Vinterbro er det satt et mål om å redusere antall drepte eller hardt skadde etter veiåpning samt å redusere reisetiden for personer og gods mellom Indre Østfold og Oslo.

.png)
Færre løpemeter med nye ramper
.jpg)
Ett av de viktige tiltakene som Statens vegvesen nå undersøker, er altså muligheten for å redusere utbyggingen av det planlagte Vinterbrokrysset. Nye kapasitetsberegninger for rampen fra E18 til E6 Vinterbrosletta viser at det trolig er tilstrekkelig med kun ett felt i rampa, ikke to som i den regulerte løsningen. Med kun ett felt i rampa fra E18 faller behovet for et fjerde felt på Vinterbrosletta bort.
– Det medfører at vi unngår å sprenge en fjellskjæring mot øst, og vi reduserer behovet for trafikkomlegginger på Vinterbrosletta. I tillegg vurderer vi en løsninger der vi ikke bygger de nye bruene som er foreslått i regulerte løsning.
– Det vil i å fall bety langt færre løpemeter med nye ramper, og dermed store kostnadsinnsparinger, sier prosjektleder Anne-Grethe Nordahl.

Elektrifisering gir norske utslippskutt: Posten har byttet ut 63 prosent av bilparken