BRUER

Vegvesenet trekker reklamasjonskravet etter boltebrudd på Hålogalandsbrua

Bruddet kan skyldes at boltene ble utsatt for vann under lagring.

Vegvesenet trekker reklamasjonskravet de framsatte etter at det ble oppdaget brudd i en bolt på Hålogalandsbrua. Det skyldes neppe produksjons- eller installasjonsfeil.
Vegvesenet trekker reklamasjonskravet de framsatte etter at det ble oppdaget brudd i en bolt på Hålogalandsbrua. Det skyldes neppe produksjons- eller installasjonsfeil. Foto: Statens vegvesen
23. des. 2019 - 09:53

Bruddet på en av forankringsboltene på Hålogalandsbrua skyldes ikke produksjonsfeil eller mangelfull utførelse ved installasjon, ifølge en ekspertgruppe nedsatt av Statens vegvesen. Det skriver Vegvesenet selv i en melding.

Bruddet ble avdekket i januar 2019 og årsakene til det er sammensatt. Ståltypen som er brukt i boltene gir dem en meget høy fasthet og hardhet, men gjør dem samtidig sensitive for sprøbrudd.

Ifølge ekspertgruppa er det trolig en utløsende årsak at boltene over en viss tid i byggetiden sto eksponert for vær og vind, og at det samlet seg vann rundt dem.

– På bakgrunn av ekspertgruppas vurderinger har vi besluttet å trekke pålegget overfor entreprenør JVH (SRBG) om å skifte ut de resterende boltene på brua, sier prosjektdirektør Bård Nyland i Statens vegvesen.

Boeing er i hardt vær etter at et dørpanel løsnet på et flunkende nytt Alaska Airlines-fly i 16.000 fots høyde, og 737 Max 9-flyet måtte nødlande mens passasjerene stirret ut av et gapende hull i flysiden.
Les også

USA starter kriminaletterforskning mot Boeing

Alle bolter byttes

Etter at bruddet ble avdekket blir boltene på Hålogalandsbrua regelmessig inspisert. Det er ikke avdekket flere brudd, ei heller antydninger til dette. Bruas bæreevne er stabil, men Statens vegvesen har likevel besluttet å skifte ut samtlige 344 bolter som holder bruas bærekabler.

– Det eksisterer en usikkerhet her, i bolter som kan ha en svakhet ved seg. Dette er ikke mulig å avdekke på boltene som er montert, så for å fjerne usikkerheten skifter vi dem ut, sier Nyland.

Situasjonen anses ikke som kritisk og utbedringsarbeidet kan derfor tas over en viss tid.

– Vi regner med å bruke inntil ett år på jobben. Trafikken kan gå som normalt mens dette pågår, så trafikantene skal ikke bli heftet av arbeidet, sier Nyland.

Entreprenøren er fornøyd med utfallet

SRBG, Sichuan Road and Bridge Group, sier en i en kommentar at de er tilfreds med konklusjonene fra ekspertgruppen som har vært nedsatt av Statens vegvesen i forbindelse med den tekniske uenigheten og diskusjonen knyttet til feil med boltene på Hålogalandbrua.

– Vi i SRBG er veldig fornøyd med samarbeidet med Statens Vegvesen og respekterer fullt ut at diskusjoner som det vi har hatt knyttet til boltene kan oppstå i et så viktig bruprosjekt. SRBG er fokusert på å vokse i Norge og vi er stolt av å ha blitt den valgte partner i å bygge og ferdiggjøre Hålogalandbrua, sier prosjekt direktør Lu Wei i SRBG i en kommentar.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.