Drift og vedlikehold

Vegvesenet tester ut brøytestikker av tre

Statens vegvesen tester nå ut om brøytestikker av furu og pil kan erstatte gamle stikker av plast og bambus. I dag er 80 prosent av brøytestikkene av plast.

Brøytetraktor i gang i nærheten av Haugastøl på Riksvei 7 over Hardangervidda.
Brøytetraktor i gang i nærheten av Haugastøl på Riksvei 7 over Hardangervidda. Foto: Birger Morken/NTB
NTB
17. nov. 2021 - 11:32

Hver høst settes det ut over fire millioner brøytestikker langs norske veier. I dag er omtrent 80 prosent av stikkene laget av plast, mens 20 prosent er laget av bambus, skriver Nationen.

Brøytestikker av resirkulert plast, furu og pil ble i fjor prøvd ut av Statens vegvesen. Disse ble testet langs riksvei 9 Setesdal, E6 Dovrefjell og E6 Fauske, i tillegg til et prøvefelt på Bjorli flyplass i Lesja kommune, heter det i en melding fra NTB.

Sjefingeniør i Statens vegvesen, Øystein Larsen, forteller at resultatene fra Vegvesenets forsøk viser at brøytestikker i plast er best i test når det gjelder holdbarhet og synlighet. Furu, pil og bambus har ikke like bra holdbarhet som plast.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Teknisk Ukeblad Media
Derfor har TU og Digi fått ny profil

Statens vegvesen har også undersøkt hvilke brøytestikker som har lavest klimagassutslipp. Livsløpsanalysen viser at brøytestikker av trematerialer og resirkulert plast har lavest CO2-utslipp.

(©NTB)

Med en lengde på fem kilometer kan denne bruen over Bjørnafjorden, som er en sentral del av Hordfast-planene, bli verdens lengste flytebru.
Les også:

Gigantprosjekt blir 7,5 milliarder kroner dyrere

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.