Vegvesenet skal innføre fleksible kontrakter på alle områder

Etaten har tenkt nytt om kontraktene for store utbyggingsprosjekter og driftskontrakter. Nå kommer det også ny kontraktsstrategi for mindre investeringer og utbedringer.

Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvesen.
Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvesen. Foto: Bjørn Olav Amundsen
Av Bjørn Olav Amundsen
8. feb. 2022 - 12:42

Nærmere 140 tilhørere på Stein i vei på Lillehammer fikk i dag høre sjefingeniør Rigmor Thorsteinsen fortelle om Vegvesenets nye måter å forholde seg til kontrakter på.

Den nye kontraktsstrategi for området mindre investeringer og utbedringer skal vedtas av Vegvesenet innen 1. juli 2022.

Noe av hovedpoenget med alle de nye strategiene er fleksibilitet og flere former for kontrakter, avhengig av hva som skal gjøres. Så også for sektoren mindre utbedringer.

- Her dreier det seg om mellom to og tre milliarder kroner i året, i 2021 fikk vi en milliard ekstra. Vi har hatt mange samtaler med bransjen, og mange møter med små og mellomstore entreprenører, for de er viktige. Blant annet dialogen og kommunikasjonen med bransjen munner ut i en kontraktsstrategi som altså skal vedtas i juni 2022, fortalte Thorsteinsen.

Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.
Les også

Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder

Rundt 140 deltar på Stein i vei som arrangeres på Lillehammer i disse dager. <i>Foto:   Bjørn Olav Amundsen</i>
Rundt 140 deltar på Stein i vei som arrangeres på Lillehammer i disse dager. Foto:   Bjørn Olav Amundsen

Bruker flere verktøy

Tradisjonelt har det dreid seg om laveste pris i Vegvesenet.

Men for noen år siden begynte etaten å gå vekk fra ensidig vekt på pris til å ta i bruk flere verktøy i kassa.

For større prosjekter er det nå som oftest konkurranse med forhandlinger og totalentreprise som er regelen.

- Vegvesenet jobber med å lage et overordnet planprogram med handlingsplan for de som jobbe med de store prosjektene. Utvidet og tettere dialog med entreprenørene i alle faser er viktig, fortalte Thorsteinsen.

Også drift- og vedlikeholdsområdet har fått ny kontraktsstrategi:

- I 2019 ble det klart at vi måtte gjøre noe med driftskontraktregimet fra 2003, også fordi det ble slutt på sams drift av riks- og fylkesveier. Det var behov for forenkling og mer enhetlig tenkning, fortalte hun.

Så ble det en omfattende runde med innspill fra bransjen. Vegvesenet hadde tenkt å reise landet rundt, men så kom koronaen, og rundreisen ble mer digital.

Konsekvensen er at mye ble endret i driftskontraktene som startet i 2021: Flere tildelingskriterier, vekt på HMS, større fleksibilitet, større klimakrav, bedre muligheter for innovasjon, flere opsjoner på utvidelser og ikke minst: Forenkling og riktigere risikofordeling.

- Vi var noe skeptiske til tipsene fra konkurrenten til Killingmo Freseservice, fortalte seniorrådgiver Leif Holst-Larsen (tv.) i krimenheten i Statens vegvesen. Tirsdag la han fram noe av det etterforskningen har kommet fram til. T.h. aktor Sigbjørn Arneberg.
Les også

Killingmo-saken: – 571 arbeidsdager på over 16 timer

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.