PROSJEKTER

Vegvesenet skal begynne å planlegge E39 fram til Midfjorden

Varsler oppstart av reguleringsarbeidet fra Ørskogfjellet til Vik.

Her, ved Vik i Vestnes kommune skal den undersjøiske tunnelen på fergefri E39 krysse Midfjorden.
Her, ved Vik i Vestnes kommune skal den undersjøiske tunnelen på fergefri E39 krysse Midfjorden. Illustrasjon: Statens vegvesen
19. feb. 2020 - 15:38

Statens vegvesen melder at etaten i samarbeid med Vestnes kommune skal gå i gang med å lage en detaljreguleringsplan for E39 Ørskogfjellet-Vik. De ber nå om innspill til dette arbeidet. Planprogrammet som beskriver det forestående planarbeidet blir lagt ut til offentlig høring fra 24. februar.

Strekningen Ørskogfjellet-Vik er en delstrekning på den planlagte fergefrie E39 mellom Ålesund og Molde, som skal gå i tunnel under Midfjorden til Otrøya, og i bru fra Otrøya til fastlandet ved Molde, og slik skape en felles bo- og arbeidsmarkedregion mellom de to byene på nordvestlandet.

K2-traseen går over Aurskogfjellet, i stedet for langs Svarløkvatnet lenger vest. <i>Ill:  Statens vegvesen</i>
K2-traseen går over Aurskogfjellet, i stedet for langs Svarløkvatnet lenger vest. Ill:  Statens vegvesen

Det er det såkalte K2-alternativet som er valgt for traseen mellom Digernes i Skodje kommune og Vik i Vestnes kommune. Denne traseen går over Ørskogfjellet, i motsetning til et konkurrerende alternativ som gikk lenger vest forbi Svartløkvatnet mellom Skodje og Tomra.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

Denne delen av fergefri E39 har i utgangspunktet vært planlagt med fire kjørefelt og fartsgrense på 110 kilometer i timen, men Vegvesenet skal gjennomføre en utredning av alternative veistandarder på strekningen. Det kan bety at man går bort fra fire kjørefelt, eller planlegger med en trinnvis utvidelse over tid fra 2-3 kjørefelt og fartsgrense 90 kilometer i timen.

Planprogrammet som skal ut på høring, vil være offentlig tilgjengelig fra 24. februar på hjemmesidene til Vestnes kommune og Statens vegvesen.

Her kommmer 2.8 tonn stein, og rammer konstruksjonen med 1000 kJ. Det meste av kreftene tas av det øvre laget, lag nummer to fordeler kreftene tl kræsjboksene, som hviler på den stive stålkonstruksjonen.
Les også

Bruker aluminium til ny skredsikring

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.