Utbyggingsdirektør Davik: Vegvesenet holder på enhetspris som den beste kontraktsformen på Rogfast

Statens vegvesen holder fast på at utbyggingen av E39 Rogfast bør skje med en enhetspriskontrakt.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. juni 2020 - 10:22

Vegvesenet vurderer nå alle muligheter for å ta ned kostnadene og øke samfunnsnytten på det som skal bli verdens dypeste og lengste undersjøiske tunnel, sier de i en pressemelding fra prosjektet.

Les også: Vegvesenet om Rogfast: Over 4 milliarder kan kuttes  

– I sammenheng med at prosjektet er inne til ny vurdering hos Samferdselsdepartementet har Vegvesenet tatt en ny vurdering av hvilken kontraktstrategi som vil egne seg best for prosjektet, heter det i meldingen.

Les også:  Kvitsøy-avlysningen får konsekvenser: Rogfast åpner tidligst i 2029

– Vi har hatt god dialog med bransjen og jobbet grundig med saken internt i Vegvesenet. Vår klare anbefaling er at vi fortsatt vil bruke utførelsesentrepriser, sier utbyggingsdirektør, Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Davik legger vekt på at prosjektet allerede er godt detaljert gjennom flere år med grundig planlegging.

– En endring av prosjektet til en totalentreprise vil ha for stor innvirkning på fremdrift til at vi ser oss tjent med å endre strategi nå, sier Davik.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avduket i desember en av nettstasjonene som Statens vegvesen bruker i byggingen av ny miljøgate i Gran sentrum. Dette gjøres tilnærmet utslippsfritt. Pilotprosjektet fikk midler i 2023, og fullføres før jul i 2024.
Les også

Vil bruke 58 millioner på utslippsfrie anleggsplasser

– Vurderer  å konkurrere på løsning

Vegvesenet har som ambisjon å balansere kontrakten for E39 Rogfast så godt som mulig i forhold til risiko.

 
 

– Vi vurderer at kan være aktuelt å konkurrere på løsning på deler av prosjektet. Dette kan for eksempel gjelde sjakt til Kvitsøy. For de deler hvor løsningsforslag er gjenstand for konkurranse vil vi vurdere å flytte prosjekteringsansvar til entreprenør, sier Davik.

Vegvesenet vil også bruke konkurranse med forhandling og etablere konfliktløsningsmekanismer i tråd med det som er fremforhandlet med Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg.

Med en lengde på fem kilometer kan denne bruen over Bjørnafjorden, som er en sentral del av Hordfast-planene, bli verdens lengste flytebru.
Les også

BT: Hordfast utsettes: – En katastrofe

Høye klimaambisjoner

Davik understreker at Vegvesen skal være i front på klima og miljøarbeidet.

– Vi skal ha med oss dette inn i arbeidet med å finne de beste løsningene for E39 Rogfast, sier Davik.

Dette vil gjenspeiles i kontraktenes krav. Vegvesenet vurderer å legge klima og miljø inn som konkurranseelement. I tillegg vil det stilles krav til at bedriften har sertifisering på kvalitets- og miljøstyringssystemer.

– Vi har en sterk og konkurransedyktig anleggsbransje i Norge og vi håper på god konkurranse når vi lyser ut konkurranser om et av de nyttigste, mest spennende og spektakulære samferdselsprosjekter i Norge, sier Davik.

Det verste raspunktet ved denne strekningen ligger i Hundsåna, rett fram på bildet. Bildet er tatt under befaringen for entreprenørene i 2023.
Les også

Utsetter milliard-prosjekt: – Må se på risikoen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.