Slik vil brua over Dalsfjorden se ut hvis Stortinget gir sin tilslutning til prosjektet. Det gjenstår å se...... (Ill.: Arkitekt Rolf Gulbrandsen)

Vegvesenet går inn for Dalsfjordbrua

De første planene om denne brua ble lagt for mange år siden, men først da et par Oslo-aviser fikk høre om dem i mars i år, fikk saken rikspolitisk omtale.

I dag er det ferga mellom Eikenes og Dale for sørger for forbindelse over Dalsfjorden. Dette sambandet følger fjorden på langs et godt stykke og er dermed en god del lengre enn nødvendig.

Under arbeidet med kommunedelplan er to muligheter vurdert: Korte inn nåværende fergeforbindelse eller bygge bru over fjorden.

Brua som Vegvesenet har bestemt seg for å gå inn for, er en hengebru med et spenn på hele 545 meter. Den vil kreve store investeringer i forhold til trafikken på ferga. Nytte/kost-effekten ved bygging av brua blir derfor negativ, men effekten ved innkorting av fergesambandet blir enda dårligere, i følge Vegvesenets beregninger. En negativ nytte/kost-effekt er for øvrig ganske vanlig for vegprosjekter i tynt befolkete områder.

Kommunedelplanen skal nå ligge ut for høring til 28. mai. Deretter skal den behandles av de to aktuelle kommunene, Fjaler og Askvoll. Hvis den blir godkjent, skal prosjektet kvalitetssikres eksternt før det kan fattes vedtak om bygging av brua.