– Rapporten viser at vi har god kontroll på inspeksjon av bruer på riks- og europaveg. Nå ønsker jeg å vite er om vi bruker denne kunnskapen riktig, og hvordan den inngår i en helhetlig bruforvaltning. Vi skal være trygge på at vi har et system som fanger opp den typen avvik som ikke ble fanget opp i gjennomgangen etter Perkolo-kollapsen i 2016, og hvor anbefalingen blant annet var å forsterke Tretten bru.
– Derfor skal gjennomgangen også se på hvordan den interne fagrapporten fra 2016 om fagverkbruer i tre ble fulgt opp internt i Vegvesenet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding.
Regjeringens næringspolitikk viser et urovekkende paradoks
Har undersøkt 5.422 bruer
Vegtilsynet la torsdag frem en tilsynsrapport hvor de har undersøkt 5.422 bruer over hele landet. Rapporten viser at inspeksjonsplaner for hovedinspeksjoner ble utført i samsvar med krav for 92,8 prosent av bruene, og at det ble gjennomført hovedinspeksjon av 94,3 prosent av bruene.
Tilsynet som er gjennomført viser at inspeksjonsplaner for enkeltinspeksjoner i all hovedsak blir gjort i samsvar med krav (98,8 prosent), og at det blir gjennomført enkelinspeksjon av de aller fleste bruene (98,3 prosent).
Ferdig innen november
– Vegtilsynets rapport er et viktig bidrag til å styrke vår bruforvaltning og tilhørende systemer. Vi må løfte blikket og se på dette i en helhetlig sammenheng: hvordan kan vi bli enda bedre i å ta vare på det vi har, sier vegdirektøren.
Arbeidet starter opp i løpet av kort tid - og vil pågå parallelt med Havarikommisjonens arbeid med del to av sin rapport, som også vi gjelde organisering og prosesser i Vegvesenet.
Arbeidet er planlagt avsluttet i medio november.
Enovas støtte er avgjørende for om Norge når solenergi-målet innen 2030