Vegvesen-topper lot seg imponere over CO2-satsingen i NCC

NCC asfaltfabrikk på Rugsland utenfor Kristiansand hadde i går besøk av flere av lederne i Statens vegvesen. På agendaen sto CO2-utslipp fra asfaltproduksjonen.

Fra venstre: Edvard Thonstad Sandvik, bærekraftsdirektør i Statens vegvesen, Ylva Lagesson, Head of NCC Industry, Thor Asbjørn Lunaas, fagansvarlig for asfalt SVV, Knut Bøe, Byggeleder for dekkelegging i Statens vegvesen Drift Sør, Bjørn Laksforsmo, divisjonsdirektør Statens vegvesen Drift og vedlikehold og Henrik Bager, Head of department NCC Industry Norway.
Fra venstre: Edvard Thonstad Sandvik, bærekraftsdirektør i Statens vegvesen, Ylva Lagesson, Head of NCC Industry, Thor Asbjørn Lunaas, fagansvarlig for asfalt SVV, Knut Bøe, Byggeleder for dekkelegging i Statens vegvesen Drift Sør, Bjørn Laksforsmo, divisjonsdirektør Statens vegvesen Drift og vedlikehold og Henrik Bager, Head of department NCC Industry Norway. Foto: Tor Heimdal, NCC
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
16. aug. 2022 - 09:45

NCC Industry har nettopp startet opp med pelletsfyring av asfaltfabrikken og kan med det redusere CO2-utslippet fra planlagt produksjon med 80 prosent i forhold til tradisjonell asfaltproduksjon.

– Vi er imponert over hvor godt NCC har svart på våre utfordringer på klima. Verket her på Rugsland er et godt eksempel på at når Statens vegvesen stiller krav, så oppfylles våre forventninger, sier Bjørn Laksforsmo, divisjonsdirektør for drift og vedlikehold i Statens vegvesen i en melding fra NCC.

Han ledet en delegasjon fra Statens vegvesen som ønsket å besøke asfaltfabrikken og å høre mer om hvordan NCC jobbet med å redusere CO2-utslippet.

Aller første del av enderekkverket til Hangarbrua er kappet.
Les også

Brua lages av deler fra oljeplattform – vedlikeholdsfri i 100 år

Trepellets som fyringskilde

NCC har i flere år jobbet med å utvikle en løsning for å benytte trepellets som fyringskilde i asfaltproduksjonen.

NCCs asfaltfabrikk på Rugsland utenfor Kristiansand. <i>Foto:  Tor Heimdal, NCC</i>
NCCs asfaltfabrikk på Rugsland utenfor Kristiansand. Foto:  Tor Heimdal, NCC

I Sverige benyttes denne løsningen nå ved alle NCC-fabrikkene. Nå har turen kommet til Norge og ved tre av de 16 fabrikkene er nå trepellets tatt i bruk.

– Å ta i bruk trepellets anser vi som å være det mest bærekraftige tiltaket vi kan gjøre i
asfaltproduksjonen. Vi opplever at stadig flere kunder forventer mer bærekraftig asfalt og dette er et resultat av godt utviklingsarbeid i NCC over flere år, sier Henrik Bager, leder for NCC Industry i Norge

I tillegg til en befaring på fabrikken, ble det også gjennomført et møte hvor Statens vegvesen diskuterte erfaringer, forventninger og ambisjoner for årene som kommer.

Belønner innovasjon og utvikling

– En grønn transformasjon vil ikke skje noe sted uten å erkjenne at innovasjon og utvikling er drevet av markedet og insentivert av klare krav fra kundene og ikke minst rammer som skaper god konkurranse, sier Ylva Lagesson, head of NCC Industry.

Hun mener Statens vegvesen, ved å benytte CO2-vekting i anbudskonkurransene, har belønnet innovasjon og utvikling av mer bærekraftig produksjon av asfalt.
NCC Industry har som ambisjon å konvertere alle asfaltfabrikkene til pelletsfyring i årene fremover.

– Vi har fått klare signaler fra Statens vegvesen om at vi er på riktig spor og vi forventer at Vegvesenet fortetter å være den viktige drivkraften for ytterligere reduksjon av CO2-utslippet, avslutter Henrik Bager.

Så snart telen er ute av bakken kan årets asfaltsesong starte. I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt til en verdi av cirka 1100 millioner kroner på riks- og europaveiene.
Les også

Disse strekningene får ny asfalt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.