Under bygging av ny E18 Lysaker-Ramstadsletta skal det utføres setningsmålinger av bygninger og konstruksjoner i området. Det er anslått at ca. 520 boliger, 25 boligblokker og 50 næringsbygg kan bli påvirket av anleggsarbeidene i form av setninger.
Kontrakten er den første av tre leverandørkontakter på oppfølging av setninger, vibrasjonsmålinger og bygningsbesiktigelse. Vibrasjonsmålinger og bygningsbesiktigelser blir egne kontrakter som lyses ut i løpet av høsten 2020.
Setningsmålinger er nødvendig for å overvåke mulige setninger på eksisterende bebyggelse og konstruksjoner i forbindelse med anleggsarbeidene. I tillegg vil informasjonen bli benyttet som dokumentasjon ved eventuelle skadesaker på omkringliggende bebyggelse.
![Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.](https://images.gfx.no/130x87/2743/2743344/PA1101412400.jpg)
På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet
Tett bebyggelse
Oppdragene vil også omfatte nødvendig kontakt med grunneiere for gjennomføring av oppdraget. Prosjektet foregår i et område med tett bebyggelse. Frist for montering av bolter og utgangsmåling er satt til flere måneder før anleggsstart for de forskjellige områdene i prosjektet.
– Vi begynner nå å gå gjennom tilbudene, og håper å ha en innstilling klar om få uker, sier Geir Dehli i Statens vegvesen.
Oppdraget ble utlyst i slutten av juni 2020, og man planlegger å inngå denne kontrakten i oktober 2020. Planlagt oppstart av arbeidene er vinteren 2020/21. Avtalens varighet er omtrent 8 år, med hovedmengde av arbeid ved etablering av målepunkter/bolter de første årene.
![Cellene på bildet er betydelig mindre (1,5 Ah) enn de som nå testes (30 Ah).](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835723/Skjermbilde%25202024-04-10%2520112244.png)
Volvos batteripartner tar stort skritt