EN SPADE FOR EN SPADE: Nå er det norske veisystemet i farfall, tiden for det langt mildere ordet etterslep er forbi. Vegdirektør Terje Moe Gustavsne, her med samferdselsminister Liv Signe Navarsete, kaller en spade for en spade. (Bilde: Sigurdsøn, Bjørn)
UTFORDRINGER: -Ufordringene er store, det er viktig at ingen stikker det under en stol, sier statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet. (Bilde: Svein Erik Dahl/Samfoto)

Vegdirektøren erkjenner forfallet

  • nettarkiv

– Det er relativt sterkt når en statlig institusjon bruker ordet forfall. Det var mange i min ledergruppe som stemte for etterslep, sa vegdirektør Terje Moe Gustavsen under et foredrag på Byggedagene.





Sterke ord påkrevet

– Vi må nok ta frem litt sterkere ord for å få alvoret frem, sier Gustavsen til Teknisk Ukeblad. Der for stemte han ned "etterslep".

– Ordet forfall blir nok mest brukt i våre egen presentasjoner, men mitt poeng var å få frem alvoret, sier Moe Gustavsen i en kommentar.

Vegvesenet egne tall antyder at det er et etterslep på 28 milliarder kroner, 16 milliarder på riksvegene og 12 milliarder på fylkesvegene. Vegdirektøren vil ikke si noe om hvor mye av dette som fortjener betegnelsen forfall.





Kommer ikke unna

– Vi kommer ikke unna, uansett begrep, at utfordringene er store, sier statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet.

Lahnstein synes det er helt greit at vegdirektøren nå kaller en sparde for en spade.

– Ja, det er viktig at ingen aktører stikker det under en stol at behovet for vedlikehold er stort.

Men Lahnstein ville ikke svare på om Norge kan være bekjent av å ha et vegsystem i forfall.

– Vi har vært tydelige på at innsatsen både på investeringer og vedlikehold må opp, og vi har økt innsatsen, svarer Lahnstein.