STATSBUDSJETTET 2023

Vegdirektøren: – Dette blir et meget stramt budsjett

I forslaget til statsbudsjett for 2023 reduseres Vegvesenets investeringer med 2,6 milliarder kroner.

Budsjettforslaget slår mest ut på investeringer på riksvei, som vil bli på om lag 10,2 milliarder kroner i Vegvesenets regi.
Budsjettforslaget slår mest ut på investeringer på riksvei, som vil bli på om lag 10,2 milliarder kroner i Vegvesenets regi. Foto: Terje Pedersen, NTB
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. okt. 2022 - 10:00

Med unntak av to OPS-prosjekter betyr regjeringens forslag til statsbudsjett bråstopp for nye store veiprosjekt for Statens vegvesen i 2023.

– Dette blir et meget stramt budsjett. Vi har hatt en flat bevilgning de siste tre årene, samtidig som prisveksten er høy innenfor drift, vedlikehold og utbygging. Når prisveksten må dekkes innenfor eksisterende rammer betyr det lavere aktivitet. Vi skal fortsatt prioritere å holde veiene åpne og trygge, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Budsjettforslaget slår mest ut på investeringer på riksvei, som vil bli på om lag 10,2 milliarder kroner i Vegvesenets regi.

– Den ekstraordinære økonomiske situasjonen, med kraftig prisvekst på flere områder, gjør at vi er pålagt å redusere investeringene våre kraftig. Jeg forstår at dette vil være skuffende for veldig mange. Men vi må forholde oss til realitetene, sier Hovland.

Riksmekleren Mats Ruland (foran) må igjen i ilden for å forsøke å få partene til å bli enige om et lønnsoppgjør som forhindrer streik. Her sammen med Fellesforbundets leder Jørn Eggum (bak) og fungerende leder Knut E. Sunde i Norsk Industri (bakerst) da bruddet i forhandlingene var et faktum bare dager etter at de startet.
Les også

Lønnsoppgjøret inn i sluttfasen: En av tre tror på bedre råd

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.