E18 ARENDAL-GRIMSTAD

Vegdirektoratet godkjenner fartsgrense 100 km/t på E18 Arendal-Grimstad

Nye Veier har fått klarsignal på sin fravikssøknad på dimensjonerende hastighet på strekningen.

Vegdirektoratet har gitt klarsignal på fartsgrense 100 km/t, i stedet for 110 km/t, på strekningen E18 Arendal – Grimstad.
Vegdirektoratet har gitt klarsignal på fartsgrense 100 km/t, i stedet for 110 km/t, på strekningen E18 Arendal – Grimstad. Foto: Morten Holm/NTB
Av Thor Søndenaa
26. sep. 2022 - 14:56

I brev av 19. september 2022 gir Vegdirektoratet positiv tilbake melding på en fravikssøknad fra Nye Veier om å planlegge ny E18 mellom Arendal og Grimstad med fartsgrense 100 km/t.

Vedlagt søknaden fra Nye Veier er en dimensjoneringstabell for 100 km/t, utarbeidet av Vegdirektoratet. Denne tabellen benyttes i flere tilsvarende prosjekt.

Da prosjektet ønsker å benytte fartsgrense 100 km/t, i stedet for 110 km/t, søkes
det fravik fra krav 3.70 i N100 som angir hvilken dimensjoneringstabell som skal anvendes. Vegdirektoratet godkjenner at veien kan planlegges for fartsgrense 100 km/t. Dimensjoneringstabell som er vedlagt søknaden skal da benyttes, heter det blant annet i brevet fra Vegdirektoratet.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avduket i desember en av nettstasjonene som Statens vegvesen bruker i byggingen av ny miljøgate i Gran sentrum. Dette gjøres tilnærmet utslippsfritt. Pilotprosjektet fikk midler i 2023, og fullføres før jul i 2024.
Les også

Vil bruke 58 millioner på utslippsfrie anleggsplasser

Mangeårig planprosess

Veistykket det er snakk om, er det eneste på E18 som gjenstår å bygge ut til fire felt på strekningen Tvedestrand-Kristiansand. Planprosessen hos Nye Veier har så langt tatt flere år.

Problemet har vært å finne fram til en løsning som har en tilfredsstillende samfunnsøkonomisk nytteverdi og samtidig kan oppnå politisk aksept i de to aktuelle kommunene Arendal og Grimstad.

Bedrer økonomien i prosjektet

– Jeg er veldig tilfreds med at denne fravikssøknaden ble innvilget. Det bedrer økonomien i hele prosjektet. Og vi kan unngå å bruke de mest sårbare områdene i Fevikmarka til veitrase, sier Kjetil Glimsdal (KrF) - Grimstad kommune sin representant i underutvalget for ny E18 – til Grimstad Adressetidende.

Han peker nå på mulighetene for mer gjenbruk av dagens vei med tunnelen Grimstadporten, som har en for stor sving til å håndtere høyere hastigheter enn 100 km/t.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden.
Les også

En av Norges mest brannfarlige tunneler blir sikrere

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.