Det var under åpningen av bransjekonferansen Arctic Entrepreneur på Gardermoen at finansministeren møtte maskinentreprenørene ansikt til ansikt. Mens det stort sett har vært mye kjeft å hente etter at Trygve Slagsvold Vedum presenterte innstrammingsbudsjettet sist høst, var det både utålmodighet og forståelse få i møtet med entreprenørbransjen.
– Påvirke der det er mulig
Direktør i Maskinentreprenørenes Forbund, Julie Brodtkorb, fortalte at MEF tidlig etter at Ukraina-krigen var et faktum, med påfølgende energikrise, finanskrise og inflasjonsvekst, bestemte seg for å prøve å gjøre noe med forholdene der det var mulig å påvirke, i stedet for å rope med høyeste mulig stemme mot innstrammingene.
– Vi fikk ikke gjennom alle våre ønsker, men er veldig stolte over at vi klarte å bevege regjeringen på flere områder. 780 millioner kroner mer til veivedlikeholdet, 1,3 milliarder kroner til fjerning av grunnavgiften på diesel og 100 millioner kroner til merverdiavgift på såkalte omtvistede krav, sa MEF-direktøren.
Brodtkorb, som selv har politisk bakgrunn fra Høyre, sa at hun ville gi skryt til Vedum som klarte det kunsstykket å få SV med på fjerne grunnavgiften på drivstoff.
– Med Høyre i Regjering ville vi faktisk istedet fått høyere drivstoffavgifter, sa hun og takket finansministeren for den gode dialogen MEF har hatt med departementet gjennom budsjettbehandlingen.
Vedum koste seg
Det var en avslappet Trygve Slagsvold Vedum som møtte maskinentreprenører som var samlet fra hele landet. Her fortalte han om sine møter med entreprenører han har besøkt, at han tjente gode penger som ungdom som maskinfører, og at han fortsatt i dag har lidenskap for store anleggsmaskiner. En runde rundt i messelokalet fikk han også tid til, med en ekstra titt på anleggsmaskinene som var utstilt der.
– Min største oppgave i dag, slik som verdensbildet ser ut og med kraftig kostnadsvekst i hele Europa, er å få bukt med inflasjonen. Det er en vanskelig balansegang å både få til lav prisvekst og samtidig sette inn nok midler til å holde hjulene i gang i både små og store bedrifter rundt omkring i landet. Men det er altså det vi hver dag jobber med å få til, sa han.
– Er tiden for veiutbygging i Norge forbi? fikk Vedum spørsmål om.
– Nei, ikke i det hele tatt, var svaret.


– Man trenger ikke å reise langt for å se at behovene for bedre og mere trafikksikre veier er overalt. Jeg synes man godt kan diskutere omfang, standard og veinormaler, man trenger ikke å bygge motorveier som på Østlandet i hele landet. Bransjen har ikke noe å frykte, fordi oppgavene er mange å ta tak i i årene som kommer, sa Trygve Slagsvold Vedum.
Største noensinne
Årets Arctic Entrepreneur er det største arrangementet til nå, med 1700 påmeldte konferansedeltagere og en tilhørende bransjeutstilling med 115 firmaer representert.
I løpet av tre dager med seminarer, utstillingsvandringer og festmiddager møtes bransjen til det største, årlige arrangementet i regi av Maskinentreprenørerenes Forbund.

Batterigründer: – Norge og Norden er i ferd med å bli vinnere