PROSJEKTER

Vassbakk & Stol fikk stort rassikringsoppdrag på Kvinnheradpakken

Utbedringen av  fylkesvei 500 mellom Austrepollen og Årsnes har en totalramme på 450 millioner kroner.

1500 meter av fv 500, som er en del av Kvinnheradpakken, skal utbedres med bl a ny tunnel.
1500 meter av fv 500, som er en del av Kvinnheradpakken, skal utbedres med bl a ny tunnel. Foto: Siri Johannessen/Wikipedia
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. juni 2020 - 10:53

Prosjektet ble satt ut på konkurranse i fjor, og prosjektleder Kathrine Løno Lahlum i Vestland fylkeskommune er fornøyd med valget.

– Det har vært veldig god kvalitet på bidragene fra de tre tilbyderne som var med i anbudsfasen. Dialogfasen har vært veldig lærerik og nyttig, og de to andre tilbyderne, som var Bertelsen & Garpestad og Kruse Smith, har vist fram gode kvaliteter. Men til slutt så var det Vassbakk & Stol som leverte tilbudet med det beste forholdet mellom pris og kvalitet, forteller hun.

Store snømengder og varierende temperaturer gjorde deler av vinteren krevende for både passasjerer og bussjåfører i Oslo.
Les også

Vi må snakke om menneskene bak rattet

Konkurransepreget dialog = dialog og samspill

I fjor var det informasjonsmøte på Stord for interesserte entreprenører, med påfølgende tilbudskonferanse og prekvalifisering.

– Fra januar til mars gjennomførte vi konkurransepreget dialog. Vi skal bruke en ny samarbeidsform med mer dialog og samspill mellom byggherre og entreprenør.
Vi mener at entreprenøren på denne måten får større mulighet til å påvirke løsninger med sin kompetanse og erfaring, og dermed levere mye bedre på selve gjennomføringen. Ved å involvere entreprenøren tidlig i prosessen tror vi at vi får bedre løsninger, og samtidig sparer tid og penger. Nå skal vi bruke deres samlede kompetanse som vil gi et bedre sluttprodukt, sier Lahlum.

Nye Horten stasjon en en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Nykirke og Barkåker.
Les også

Vestfoldbane-entreprenør har saksøkt Bane Nor

Klart for utviklingsfasen

Prosjektlederen ser fram til å samarbeide med Vassbakk & Stol framover, og nå skal partene inn i en utviklingsfase. Der skal de komme fram til gode løsninger og bli enige om kostnaden for endelig kontrakt. Hun håper at dette er på plass rundt årsskiftet 2020/2021 og at veiarbeidet kan starte på nyåret.

Prosjektet omfatter en kort tunnel på 1500 meter og utbedring av eksisterende vei på deler av strekningen. Ny tunnel og vei i dagen skal gi bedre trafikksikkerhet, bedre framkommelighet og miljø.

Easee fikk negativt svar fra svenske myndigheter på sin utbedringsplan.
Les også

Easee fikk nytt nei fra Sverige

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.