I regjeringsplattformen sier Ap og Sp at de ønsker å utrede hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veier skal organiseres, blant annet med bakgrunn i at stadig flere utbyggere og veieiere gir fare for økte kostnader, mer fragmenterte fagmiljøer og mindre sammenhengende utbygging.

Norske byer får innføre soner med fossilbil-forbud
På pressekonferansen i dag for presentasjonen av den såkalte gjennomføringsplanen til Statens vegvesen, som lister opp de største prosjektene som skal prioriteres av etaten de neste seks årene, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård at oppgavedelingen på veisiden mellom Staten og fylkene, også vil bli gjennomgått når utredningen om organisering skal gjennomføres.


– Det er viktig å understreke at punktet om dette i Hurdalsplattformen ble utformet uavhengig av den regionrefomen som pågår. Men som følge av at Sams veiadministrasjon ikke lenger finnes, og at endringer i fylkesstrukturen kan bety at det blir flere som administrarer det norske veinettet, er dette noe vi må ta med oss i den gjennomgangen vi skal ha. Men samtidig er det for tidlig å si noe om hva som kommer ut i andre enden, sa Jon-Ivar Nygård.
Og la til: – Vi har ikke varslet at vi skal gjøre store endringer i ansvarsforholdet mellom fylkeskommunene og Statens vegvesen, men ser behov for å ta en gjennomgang av det og se hva som kan gjøres for å forbedre det som eventuelt er blitt svekket som følge av mulig oppsplitting av enkelte fylker, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Bane Nor får krass kritikk: – Kan virke som at én time fra eller til betyr lite