(Bilde: HYDRO)
(Bilde: ILL.: HYDRO)
(Bilde: HYDRO)
(Bilde: HYDRO)
(Bilde: HYDRO)
(Bilde: HYDRO)

Varmer britene gjennom Langeled

Gjennom den sørlige delen av verdens lengste undersjøiske gassrørledning, Langeled, forsynes britene med norsk gass fra Sleipner- og Troll-feltene i Nordsjøen.

1. oktober ble den sørlige delen av rørledningen tatt i bruk. Neste år tas hele i bruk.

I alt måler Langeled 1200 km og går fra Nyhavna i Møre og Romsdal via Sleipner-plattformen til Easington i England. Delen som nå er satt i drift, er ca. 600 km lang.

Langeled vil ha en kapasitet på 20 milliarder kubikkmeter gass årlig, eller en femdel av britenes gassbehov når alt er ferdig.



Under budsjett

Statoil har stått for prosjektering og legging av gassrørledningen på oppdrag for operatøren Norsk Hydro. Gassco overtok operatøransvaret for Langeled fra september i år. Prisen er 17 milliarder kroner. Det er tre milliarder kroner lavere enn budsjettert.

Den nordlige delen av rørledningen som går fra Sleipner Øst til Nyhavna skal settes i drift neste år. Da starter leveransene av gass fra Ormen Lange-feltet som bygges ut av Hydro og opereres av Shell.

På den nordlige delen av rørledningen er også all legging ferdig før vinteren nå setter inn. Denne delen er gått etter planen. Nå gjenstår undervannstilkoblinger og testing av den nordlige delen. Dette vil pågå fram til sommeren 2007.



Største rør på havbunnen

Langeled har et gassrør med en diameter på 44 tommer på strekningen fra Sleipner-plattformen til England. Det er største rør som er lagt på havbunnen i Nordsjøen. Mindre mengder av gass fra Statoil-opererte Sleipner Øst og Troll-feltene går nå til Easington. Den nordlige delen av Langeled har en rørdiameter på 42 tommer.

Prosjektet har vært en enorm utfordring når det gjelder logistikk. Det har blant annet bestått i sveising av 96.600 enkeltstående rørdeler som sammen danner den 1200 kilometer lange rørledningen.

To av verdens største rørleggingsfartøyer, Stolt Offshores LB200 og Solitaire til Allseas, er benyttet til å legge rørledningen mellom Aukra og Easington i tillegg til rørledningene som går fra Ormen Lange-feltet til det landbaserte prosesseringsanlegget.

Spesialfartøyet LB200 er i hovedsak et enormt rørleggingsfartøy med fire sveisestasjoner langs siden av skipet. Rørledningene sveises sammen før et ekstra beskyttelsesbelegg legges over skjøtene. Deretter foretas det ultralydkontroll av sveisen før røret legges ut på havbunnen med en hastighet på rundt fire kilometer om dagen.



Høyt trykk

Dybden der røret krysser Norskerenna er på 360 meter. Det innvendige trykket i røret skal tåle et trykk på 250 bar. Det er samme trykk som på 2500 meters vanndyp. Trykket blir det høyeste for noen transportrørledning i Nordsjøen.

På land i Norge har 600 personer arbeidet på alle rørene ved Bredero Shaws fabrikk i Farsund. De er verdens største i sitt slag og kan håndtere rør med diameter på opptil 48 tommer og betongtykkelser på opptil 12 centimeter.

De første rørlengdene ankom fra stålverkene i Tyskland og Japan høsten 2004. På det meste har 500 rør blitt ferdigbehandlet i løpet av en dag. Det tilsvarer en lengde på seks kilometer i døgnet.

Den innvendige behandlingen av rørene har bestått av blåsing og polering med stålpartikler og maling, mens rørene deretter har blitt malt og belagt med asfalt og armert betong utvendig. Denne behandlingen er gjort for å hindre korrosjon innvending, mens den utvendige behandlingen skal forhindre at rørene flyter opp fra havbunnen når de er fylt med gass.



Utfordrende oppgave

– Både logistikkmessig og HMS-messig har arbeidet med byggingen av Langeled vært en stor utfordring. Husk på at vi har sveiset sammen nesten 100.000 rørbiter til verdens lengste undersjøiske gassrørledning på 1200 kilometer, samt foretatt modifikasjoner på Sleipner og bygget mottaksanlegg i Easington, sier Tom Røtjer, Hydros prosjektdirektør for Ormen Lange og Langeled-utbyggingen.

Arbeidet med leggingen av rørene ble overlatt til Statoil som han betegner som den mest erfarne rørleggeren offshore i Europa. Har er også godt fornøyd med prosjekteringsarbeidet som er gjort av Statoil.

Vetco Aibel har hatt en kontrakt på ca. 400 mill. kroner for inntrekking av rørledningen og modifikasjoner på Sleipner R-plattformen i forbindelse med byggingen av Langeled. Totalt er ca. 1200 tonn rør og stål installert på plattformen fra 2004 fram til 22. september da gassen begynte å strømme fra Sleipner til Easinton.

Så fra oktober 2007 vil gass fra Ormen Lange i det kalde nord som strømmer gjennom den 1200 km rørledningen Langeled kunne varme 10 millioner kopper britisk te hver dag – og dekke 20 prosent av Storbritannias gassbehov i opptil 40 år framover.