Snurpetråler Harvest, designet av Wärtsilä Ship Design Norway, bygget av Fitjar Mekaniske Verksted og levert til rederiet Hardhaus i Austevoll. Skipet er utstyrt med varmegjenvinningsanlegg fra Ulmatec Pyro. (Bilde: Torbjørn Hovland)
Snurpetråler Harvest, designet av Wärtsilä Ship Design Norway, er utstyrt med varmegjenvinningsanlegg fra Ulmatec Pyro. (Bilde: Torbjørn Hovland)

Varmegjenvinning reduserer kostnader

Kan doble energiutnyttelsen

Snurpetråleren Harvest som nylig ble levert fra Fitjar Mekaniske Verksted til Hardhaus i Austevoll er utstyrt med varmegjenvinningssystem fra Ulmatec Pyro. Systemet utnytter overskuddsvarme fra eksos- og kjølesystemet og gir redusert drivstofforbruk og reduserte utslipp.

I en pressemelding skriver Ulmatec Pyro at fiskeflåten har vært tidlig ute med slike systemer, det første ble installert i 2011, når der det solgt over 50 systemer.

Utnytter kun 30 prosent

– På mange fartøy blir bare 30 prosent av energien utnyttet. Resten forsvinner via kjølevann og eksos. Med varmegjenvinningssystemer kan i alle fall 60 prosent av energien utnyttes, sier Jan Petter Urke, administrerende direktør i Ulmatec Pyro AS.

Ulmatec Pyro har inngått kontrakter blant annet med offshorerederier som Østensjø, Eidesvik og Island Offshore, og rigg- og oljeselskaper som Maersk og Statoil.

Store besparelser

Harvest er designet av Wärtsilä Ship Design Norway. Sammen med rederiet har designerne utviklet et energieffektivt fartøy. Jan Petter Urke illustrerer hvordan Harvest kan redusere drivstofforbruk ved å utnytte overskuddsvarme fra eksos- og kjølesystemene om bord:

– En fremdriftsmotor bruker 200 000 liter drivstoff i året for å generere 100 kW til oppvarming. En oljefyrt kjel bruker 100 000 liter til å generere 100 kW til oppvarming. Investerer man derimot i et godt system for varmegjenvinning, som i tilfellet er gjort her, kan drivstofforbruket til oppvarming og en rekke andre energikrevende oppgaver reduseres til null. Både miljømessig og økonomisk snakker vi altså om betydelige gevinster, sier Urke.