ARKIVNYHETER

Vangstunnelen er ute på anbud

Vangstunnelen er markert med stiplet linje. De som vil gi anbud på den, må regne ferdig innen 20. september.
Ill.: Statens vegvesen
Vangstunnelen er markert med stiplet linje. De som vil gi anbud på den, må regne ferdig innen 20. september. Ill.: Statens vegvesen
12. juli 2011 - 19:27

Oppdraget omfatter 2 330 meter fjelltunnel med profil T 10,5, 2 110 meter ny E 16 i dagen, 1 540 lokalveg, 1 830 meter gang/sykkelveg og fortau. I lokalvegene inngår to bruer - en 123 meter lang gangbru og en 155 meter lang vegbru.

I vestre ende av Vangstunnelen er det en 110 meter lang betongkulvert som fører E 16 under Bergensbanen. Denne blir støpt av NCC i en egen entreprise, som også omfatter 40 meter av fjelltunnelen.



Drift fra vest

NCC avslutter sitt arbeid i oktober. Da kan sprengstein fra fjelltunnelen kjøres ut gjennom kulverten. Vegvesenet legger opp til at det meste av tunnelen skal drives fra den siden. Tunnelmassen trengs til utfylling i Vangsvatnet vest for tunnelen.

Vangstunnelen er prosjektert av Vegvesenet i egenregi. De som vil gi anbud, kan velge mellom to alternativer når det gjelder vann- og frostsikring. Det ene har betongelementer 200 meter inn fra hvert påhugg, og for øvrig PE-skum dekket med sprøytebetong. Det andre har betongelementer i hele tunnelens lengde.



Trafikken kom tilbake

E 16 er hovedvegen mellom landets to største byer. Opp gjennom årene har den har hatt flere navn, men uansett hva den har hett, har den vært en belastning for folk som bor i Vossevangen, kommunesentret i Voss.

På 80-tallet ble den lagt utenom sentrum, men det varte ikke lenge. I 1991 ble vegen lagt om på nytt slik at den ble gående langs Bergensbanen i stedet for langs Hardangerfjorden. Omleggingen førte til at vegen ble den flyttet tilbake til gatene i Vossevangen, og der har den gått siden. Nå blir den endelig borte - forhåpentligvis for godt. Vegvesenet planlegger å åpne Vangstunnelen før årsskiftet 2013/2014.

Når tunnelen er åpnet, er Vossapakko fullført. Denne pakken består av tre delprosjekter på E 16 og riksveg 13. Den er kostnadsberegnet til 1,13 milliarder 2009-kroner. 600 millioner skal tas inn som bompenger, resten bevilges over statsbudsjettet.



Billedtekst:



Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Vangstunnelen er markert med stiplet linje. De som vil gi anbud på den, må regne ferdig innen 20. september. Ill.: Statens vegvesen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.